Pressinbjudan till webbinarium: Hotad på jobbet – vem stöttar chefen?

Arbetslivskriminalitet och hot i arbetslivet är ett växande samhällsproblem. Arbetslivskriminalitet är ett mångfacetterat problem där olika aktörer, ofta på ett systematiskt sätt, bryter mot svenska lagar och regler. I kommuner och regioner är hot mot anställda det näst vanligaste brottet.

Den 3 oktober klockan 14 sänder Ledarna ett webbinarium  med fokus på hur hot påverkar chefers förutsättningar att leda.

Andelen chefer som utsatts för hot skiftar beroende på var på arbetsmarknaden de jobbar. Många av de chefer som hotats på jobbet anger att de inte fått tillräckligt stöd av sina arbetsgivare att hantera hoten. Det gäller såväl i privat som kommunal, regional och statlig sektor. Det visar rapporten Hotad på jobbet – vem stöttar chefen? som Ledarnas chefsekonom skrivit.

Hur påverkar detta chefens möjligheter att leda och vilka konsekvenser kan det få för verksamheten? Vad händer om arbetslivskriminalitet och hot biter sig fast? Lämnas chefen i sticket?

I panelen:
Anna Thoursie, chefsekonom Ledarna, författare till rapporten Hotad på jobbet – vem stöttar chefen?
Eva Burman, chefredaktör och ansvarig utgivare Eskilstuna-Kuriren med Strengnäs Tidning,
Södermanlands Nyheter, Katrineholms-Kuriren
Christina Kiernan, samordnare välfärdsbrottslighet och otillåten påverkan, SKR
Catharina Lindstedt, sakkunnig på stadsledningskontoret, trygghet och samhälle, Göteborgs stad
Maija Oxelhag, utvecklingschef, Suntarbetsliv

Moderator: Andreas Miller, förbundsordförande Ledarna

När: Måndag 3 oktober

Tid: 14–15
Anmälan: ledarna.se/hotad
Kostnad: Kostnadsfritt

Välkommen!

Om Ledarna

Ledarna är Sveriges chefsorganisation med fler än 95 000 medlemmar – chefer i alla branscher och på alla nivåer. Hos oss får medlemmarna utveckling, råd och stöd i uppdraget som chef och kring den egna anställningen. Alltid med utgångspunkt i chefens individuella behov. Läs mer på ledarna.se. Pressjour 08-598 99 333.