Pressinbjudan till webbinarium: Lansering av boken ”Tusen och 1 art” med Martin Emtenäs

Hur gick det till när människan började radera djurens - och våra egna - livsmiljöer så att tusentals djurarters överlevnad står på spel? Kommer uttern att överleva människans framfart? När slutar vi höra igelkottarna smaska och tugga under vår altan? Den 4 oktober lanseras boken ”Tusen och 1 art” med författaren och journalisten Martin Emtenäs. Välkommen till ett webbinarium samma dag där författaren och Naturskyddsföreningens generalsekreterare Karin Lexén samtalar om boken och naturkrisen.

Varje år ger Naturskyddsföreningen ut en ny bok i samarbete med Bonnier Fakta som handlar om aktuella och inspirerande ämnen inom miljö och natur. Tusen och 1 art är årets bok 2022 och lanseras den 4 oktober.

I boken berättar författaren och journalisten Martin Emtenäs personligt och engagerande om åtta arter i Sverige som finns med på Artdatabankens rödlista, och om hur djuren fick sin plats på den oeftertraktade listan. Till sin hjälp har han intervjuat dedikerade experter som lever och arbetar för sina favoritdjur.

Välkommen till ett webbinarium där Martin Emtenäs och Naturskyddsföreningens generalsekreterare Karin Lexén samtalar om boken och naturkrisen.

Tid: 4 oktober 17.30

Plats: Via det digitala verktyget Teams

Anmälan sker via denna länk.
Länk till webbinariet kommer till din epost den 3 oktober.

Frågor kan ställas i chatten på Teams. För intervjuer med deltagarna, kontakta Naturskyddsföreningens presstjänst, press@naturskyddsforeningen.se, 072 - 250 63 38 (ej SMS).

Tusen och 1 art går att beställa från 4 oktober. Priset för boken kommer att vara 279 kronor. Medlemspris är 229 kronor. Läs mer om boken här.

Naturskyddsföreningen anordnar manifestation för miljöförsvarare på COP27 i Egypten15.11.2022 12:24:02 CET | Pressmeddelande

Kampen för att bromsa klimatförändringarna och minska förlusten av biologisk mångfald har blivit allt farligare. Varannan dag mördas en miljöförsvarare någonstans i världen och urfolk tillhör de särskilt utsatta. För att sätta ljuset på miljöförsvarares rättigheter anordnar Naturskyddsföreningen i dag en manifestation på klimattoppmötet COP27 i Sharm el-Sheikh, Egypten.