Pressinbjudan: Träffa de som ska få centrala Göteborg att växa

21.9.2015 11:15 | Lindholmen Science Park

Staden växer – mitt i centrala Göteborg. På Lindholmen Science Park byggs ett tiotal nya bostadskvarter och över 20 000 kvm nya kommersiella lokaler. Här reser sig snart även Nordens högsta byggnad – den 266 meter höga skyskrapan Karlatornet. Under frukostseminariet Wake Up Lindholmen den 25 september har du chansen att träffa de som ska se till att visionen blir verklighet.

Medverkar på seminariet gör

• Niklas Wahlberg, vd, Lindholmen Science Park
  • Lena Andersson, vd, Älvstranden Utveckling
  • Björn Siesjö, Stadsarkitekt, Göteborgs stad
  • Ola Serneke, ägare och Koncern vd, Serneke
  • Mats Dynevik, Marknadschef, Skanska
  • Sven Erik Adolfsson, vd, Chalmers fastigheter
  • Cecilia Fasth, vd, Eklandia Fastighets AB

I fokus för seminariet står den fysiska utvecklingen av Lindholmen Science Park och hur den skapar nya möjligheter för hela Göteborg. Under de närmsta fem åren kommer över 2400 lägenheter att byggas på Lindholmen. Samtidigt fortsätter expansionen av kontor och lokaler för verksamheter som butiker, caféer och restauranger. Det fortsätter att utveckla Lindholmen till en förtätad, levande, öppen och attraktiv stadsdel.

Tid: 08.00-09.00

För anmälan kontakta:
Simon Ungman, presskontakt, Lindholmen Science Park,
031 – 764 70 21, simon.ungman@lindholmen.se.

Pågående och planerade fastighetsprojekt på Lindholmen Science Park

Eklandia har påbörjat byggnationen av en kontorsfastighet om ca 9000 kvm i direkt anslutning till huvudbyggnaden på Lindholmen Science Park. Inflyttning sker i januari 2017.

Skanska har påbörjat byggnationen och utvecklingen av ett kontorshus om ca 7 500 kvm granne med Radisson Blu Riverside Hotel på Lindholmen. Inflyttning sker våren 2017.

Älvstranden Utveckling leder ett konsortium bestående av Peab, HSB och Skanska som ska bygga ett nytt bostadskvarter i Lindholmshamnen med 450 lägenheter och ca 3000 kvm lokaler för verksamheter.

Serneke koncernen kommer att bygga den 266 m höga skyskrapan. Totalt omfattar projektet en markyta på ca 32 000 kvm som kommer bestå av ca 15 kvarter med bostäder, kontor, handel, vård och service.

Wake Up Lindholmen arrangeras av Lindholmen Science Park, Norra Älvstrandens Företagarförening och Älvstranden Utveckling. Seminariet är öppet för alla som arbetar, studerar och bor på Lindholmen.

Effektivare prehospital akutvård med eHälsa – fullskaliga simuleringar visar på nyttan1.11.2016 14:51Pressmeddelande

Under två veckors tid har för första gången fullskaliga simuleringar av en komplett ICT-stödd akut prehospital strokevårdkedja genomförts i projektet PrehospIT-Stroke. Team från olika ambulansorganisationer har fått testa att använda ICT-stöd under hela förloppet och alla moment har registrerats. Projektet vill på ett helt nytt sätt påvisa nyttan med samverkande ICT-lösningar, men försöken ger också en möjlighet att studera påverkan på arbetsprocesser samt samspelet med patienten och andra aktörer i vårdkedjan. Resultaten kommer att göras tillgängliga för hela branschen.

Pressinbjudan: Lindholmen Software Development Day 28 oktober, 2016 - Omvälvande förändringar inom ICT, digitalisering och automation diskuteras av branschens toppnamn21.10.2016 10:42Pressinbjudan

”Disruptive Innovation - Opportunities and threats in a new business environment” är temat för årets Lindholmen Software Development Day, som den 28 oktober anordnas för tolfte året i rad. På plats som både talare och besökare finns en stor del av landets spetskompetens inom mjukvaruutveckling.