Pressinbjudan: Transporteffektivitetsdagen, Treff17, sätter fokus på framtidens lösningar - här och nu

Vi önskar dig varmt välkommen till Göteborg och Lindholmen Science Park den 24 augusti, då det är dags för Transporteffektivitetsdagens sjätte upplaga. Konferensen kommer att beröra transporteffektivitet på flera olika plan och bjuder på spännande föredrag och framtidsutblickar av forskare, näringslivsrepresentanter och andra experter.

Några av de områden som presenteras och diskuteras under dagen:
Hur ska godstransporter kunna vara effektiva i framtidens urbana områden och hur kan digitaliseringen påverka godsflöden, planering och affärsmodeller? Vilka hållbara alternativ finns redan och hur ser den framtida utvecklingen för energieffektivisering ut på transportsidan?

”Årets Treff är en innehållsrik blandning av allt från internationella forskare och företag till statssekreterare Mattias Landgren hos infrastrukturminister Tomas Eneroth och äventyraren Fredrik Sträng.
Sofie Vennersten, CLOSER

"Det är en spännande tid. Teknik och begrepp som vi länge har pratat och forskat om – idag pratas det om dem på bred front i samhället och i företagen. The Physical Internet, Big Data, den fysiska och informationsmässiga automationen; nu handlar det om hur vi faktiskt kan hänga med i den utveckling som är en verklighet och inte bli akterseglade."
Mats Johansson, Northern LEAD

När?              24 augusti, kl. 09.00 – 16.30 (Kaffe & fralla serveras kl. 09.00)

Var?              Lindholmen Science Park, Conference centre - Hitta hit

Kontakta Anna Hafström Kováts, Pressansvarig Lindholmen Science Park, om du önskar delta, senast den 22 augusti: anna.hafstrom.kovats@lindholmen.se, telefon: 0723-515280. Välkommen även med frågor eller intervjuförfrågningar.

Detaljerat program finner du här ->

Mer om konferensen och en intervju med arrangörerna finner du här ->

Evenemanget arrangeras av CLOSER och Northern LEAD

Effektivare prehospital akutvård med eHälsa – fullskaliga simuleringar visar på nyttan1.11.2016 14:51Pressmeddelande

Under två veckors tid har för första gången fullskaliga simuleringar av en komplett ICT-stödd akut prehospital strokevårdkedja genomförts i projektet PrehospIT-Stroke. Team från olika ambulansorganisationer har fått testa att använda ICT-stöd under hela förloppet och alla moment har registrerats. Projektet vill på ett helt nytt sätt påvisa nyttan med samverkande ICT-lösningar, men försöken ger också en möjlighet att studera påverkan på arbetsprocesser samt samspelet med patienten och andra aktörer i vårdkedjan. Resultaten kommer att göras tillgängliga för hela branschen.

Pressinbjudan: Lindholmen Software Development Day 28 oktober, 2016 - Omvälvande förändringar inom ICT, digitalisering och automation diskuteras av branschens toppnamn21.10.2016 10:42Pressinbjudan

”Disruptive Innovation - Opportunities and threats in a new business environment” är temat för årets Lindholmen Software Development Day, som den 28 oktober anordnas för tolfte året i rad. På plats som både talare och besökare finns en stor del av landets spetskompetens inom mjukvaruutveckling.