Pressinbjudan: Utdelning av Lärarnas Riksförbunds Likvärdighetspris för skolan

Välkommen till prisutdelningen av Lärarnas Riksförbunds Likvärdighetspris för skolan onsdagen den 17 mars, klockan 13.

Lärarnas Riksförbunds likvärdighetspris för skolan ska lyfta fram olika insatser som görs för att främja en mer likvärdig skola. Med priset uppmärksammas hur förutsättningarna för alla elever kan bli mer jämlika och likvärdiga.

Priset delas ut av Sara Svanlund, vice förbundsordförande för Lärarnas Riksförbund.

Efter utdelningen finns möjlighet för frågor och intervjuer.

När: den 17 mars kl 13:00

Plats: Lärarnas Riksförbunds kansli, Gasverksgatan 20 i Malmö

För mer information:

Catharina Niwhede, distriktsordförande Lärarnas Riksförbund Malmö
e-post: catharina.niwhede@lr.se

Mejl till kommunföreningarna i Skåne län:

Bjuv
bjuv@lr.se

Ta itu med skolans strukturella problem!26.2.2020 09:34:29 CETPressmeddelande

– Det är klart att studiero är en grundläggande förutsättning för att kunna lära sig. Vi misstror inte regeringens ambitioner. Men tyvärr har de nationella skolpolitikerna frånhänt sig ansvaret för den svenska skolan, säger Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén i en kommentar till att regeringen nu tillsätter en utredning som ska ta fram en nationell plan för trygghet och studiero i skolan.

Ny statistik visar: Svag löneutveckling för lärare6.2.2020 09:01:23 CETPressmeddelande

Ny lönestatistik för Lärarnas Riksförbund kommunalanställda medlemmar visar i snitt en lönehöjning på 2,6 procent i fjol. Det är den lägsta ökningen sedan 2012. Förbundets ordförande Åsa Fahlén menar att utvecklingen är oroande. – Vi ser tyvärr att den vikande trenden fortsätter. Kommunerna flaggar i många fall för att de brottas med dålig ekonomi, men utvecklingen går igen även i välmående kommuner.