Pressinbjudan: Utfrågning med partierna om deras klimat- och miljöpolitik

Vad vill riksdagspartierna egentligen göra för att lösa klimat- och naturkrisen? Torsdagen den 25 augusti anordnar Naturskyddsföreningen en livesänd utfrågning med riksdagspartierna om deras klimat- och miljöpolitik inför valet. Deltar gör bland andra miljöminister Annika Strandhäll (S) och Per Bolund (MP).

Riksdagsvalet närmar sig med stormsteg och enligt opinionsundersökningar ser det ut att bli en rysare mellan regeringsalternativen i år igen. Vad som kan komma att avgöra är partiernas klimat- och miljöpolitik, som väljarna ser som den tredje viktigaste valfrågan när de bara får välja ett alternativ, enligt Novus

Men riksdagspartiernas prioriteringar och konkreta lösningar på klimat- och naturkrisen ser olika ut. För att ytterligare reda ut vad partierna vill se för politiska förslag och överenskommelser inom klimat- och miljöpolitiken anordnar Naturskyddsföreningen en livesänd utfrågning med samtliga åtta riksdagspartier torsdagen den 25 augusti.

Partierna ska både få framföra hur de ställer sig till olika klimat- och miljörelaterade frågor och debattera mot varandra. Bland annat kommer ett urval av partiernas svar i Naturskyddsföreningens miljöpolitiska enkät att tas upp. Sakfrågorna kommer exempelvis att handla om konsumtionsbaserade utsläpp, tidsbegränsade miljötillstånd, skogsbruk och strandskydd.

För journalister som vill delta finns det tyvärr inga möjligheter att ställa frågor under livesändningen, men det går bra att höra av sig till press@naturskyddsforeningen.se vid eventuella intervjuförfrågningar.

Anmäl dig via länken nedan så får du ett mejl med länken till livesändningen.

Varmt välkommen att delta!

Tid och datum: 11.30-12.45 torsdag 25 augusti

Var/hur: Livesändning på Naturskyddsföreningens Youtube-kanal

Anmälan: Anmäl dig här.

Moderatorer: Naturskyddsföreningens ordförande Johanna Sandahl och generalsekreterare Karin Lexén

Medverkar från partierna:

Magnus Ek, miljöpolitisk talesperson (C)

Liza-Maria Norlin, gruppledare för KD Sundsvall, riksdagskandidat (KD)

Helena Gellerman, klimatpolitisk talesperson (L)

Per Bolund, språkrör (MP)

Jessica Rosencrantz, miljö- och klimatpolitisk talesperson (M)

Annika Strandhäll, miljöminister (S)

Martin Kinnunen, miljö- och klimatpolitisk talesperson (SD)

Elin Segerlind, miljöpolitisk talesperson (V)

Risk för fyra förlorade år för klimat och natur - Naturskyddsföreningen kommenterar valresultatet15.9.2022 07:49:24 CEST | Pressmeddelande

Naturskyddsföreningens granskningar inför valet visade att de flesta av partierna i det större regeringsunderlaget – M, SD och KD – har oroväckande låga ambitioner i klimat- och miljöpolitiken. L utgör ett undantag, men är också det minsta partiet. Det är mycket viktigt att Sverige inte tappar tempo i klimatomställningen nu, och att vi inte får fyra förlorade år i kampen mot naturkrisen. Naturskyddsföreningen skickar därför en miljöpolitisk att-göra-lista med 76 åtgärdsförslag till partierna, för att lyfta fram vad som behöver göras.