Svenska institutet

Pressinbjudan: Vad gör länder attraktiva?

Dela

Vad är det som gör platser, länder och regioner attraktiva? Vilken betydelse har ett lands anseende för utvecklingen? Och hur skapas egentligen bilden av ett land? Tisdagen den 17 november arrangerar Svenska institutet, i samarbete med Placebrander AB, ett seminarium med Simon Anholt – en av världens främsta experter inom nationsvarumärken. Dessutom koras vinnaren av priset Place Brander of the Year.

Den 17 november kommer nationsvarumärkesexperten Simon Anholt till Stockholm för att prata om länders attraktionskraft.
Den 17 november kommer nationsvarumärkesexperten Simon Anholt till Stockholm för att prata om länders attraktionskraft.

Simon Anholt är mannen bakom Nation Brands Index (NBI). Han har hjälpt över 50 nationer och ett stort antal regioner och städer runt om i världen med utveckling av strategier för ökade ekonomiska, politiska och kulturella engagemang med andra länder. Han har även arbetat med organisationer som FN, World Economic Forum och Internationella Olympiska Kommittén. Förra året introducerade Simon Anholt det så kallade Good Country Index, världens första studie av olika länders bidrag till mänskligheten. Indexet lanserades i ett TED talk som fick 1,2 miljoner visningar på bara några dagar.

Efter Simon Anholts föredrag arrangeras ett panelsamtal kring Sverigebilden och vad som skapar ett starkt platsvarumärke. Panelen består av Annika Rembe, generaldirektör vid Svenska institutet, Per Olof Berg, professor emeritus i marknadsföring vid Stockholms universitet, Therese Sjölundh, vd Åre Destination och Micco Grönholm, kommunikationschef vid Helsingborgs stad och varumärkesutvecklare med internationell marknadsföring som specialitet. Samtalet modereras av Kattis Ahlström. Efter panelsamtalet presenteras vinnaren av 2015 års Placebrander of the Year.


VAR? 
SUMMIT TIDNINGSHUSET, RÅLAMBSHOVSVÄGEN 15, STOCKHOLM

NÄR? 
TISDAG 17 NOVEMBER, KLOCKAN 16:30-18.30


Kontakta Anna Knutsson, anna.knutsson@si.se, för pressackreditering och intervjuförfrågningar senast måndagen den 16 november klockan 17.00.

Nyckelord

Kontakter

Anna Knutsson, pressansvarig Svenska institutet, 073-336 89 47, anna.knutsson@si.se

Bilder

Den 17 november kommer nationsvarumärkesexperten Simon Anholt till Stockholm för att prata om länders attraktionskraft.
Den 17 november kommer nationsvarumärkesexperten Simon Anholt till Stockholm för att prata om länders attraktionskraft.
Ladda ned bild

Länkar

Om

Svenska institutet
Svenska institutet
Slottsbacken 10
111 30 Stockholm

08-4537800https://si.se/
Om Placebrander of the Year Priset Placebrander of the Year premierar imponerande insatser inom platsmarknadsföring. Med platsmarknadsföring menas insatser som i någon form syftar till att stärka en plats varumärke och generera fler invånare, besökare, evenemang, investeringar eller etableringar. Nominerade till årets pris är Borås, Eskilstuna, Höga Kusten, Luleå och Örebro. Om Svenska institutet Svenska institutet (SI) är en myndighet som lägger grunden för långsiktiga relationer mellan Sverige och andra länder genom att på olika sätt dra nytta av svenska styrkor. Genom möten, utbyten och dialog med omvärlden bidrar SI till utveckling och skapar ett förtroende för Sverige, vilket underlättar för företag, universitet, kulturinstitutioner, kommuner och andra som är beroende av Sveriges attraktionskraft.

Följ Svenska institutet

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet

Globalt forum om social dialog samlar aktörer från hela världen15.11.2017 12:59Pressmeddelande

Över hundra deltagare från 37 länder samlas på Runö utanför Stockholm för en 48-timmars kreativ workshop, den 20-21 november. Genom interaktivt samarbete ska deltagarna hitta lösningar på hur social dialog kan stärkas – och därmed bidra till hållbar utveckling. Detta sker på Swedish Institute Sustainability Forum, som anordnas av Svenska institutet och LO. Temat på workshopen är inspirerat av Global Deal och statsminister Stefan Löfven är huvudtalare på forumet.

Amerikaner mer positiva till Sverige under det senaste året30.10.2017 09:55Pressmeddelande

En ny studie från Svenska institutet visar att mer än var fjärde amerikan uppger att de har fått en mer positiv bild av Sverige det senaste året. Detta trots en ökning av missvisande och ibland direkt felaktig information om Sverige i nordamerikanska nyhetsmedier och sociala medier. Många associerar Sverige med frågor som innovation, hållbarhet, utbildning och respekt för mänskliga rättigheter.

Demokratisk arkitektur tema för svensk satsning i New York23.10.2017 14:56Pressmeddelande

Under arkitekturmånaden ”Archtober” i New York gör Sverige en veckolång satsning på temat demokratisk arkitektur. Programmet visar olika perspektiv och infallsvinklar från både Sverige och USA genom en serie seminarier och workshops, och en mötesplats i form av en utställning som visar över trettio svenska exempel på demokratisk arkitektur i praktiken. Dessutom kommer en stor muralmålning av malmöbaserade konstnären Ola Kalnins att under veckan växa fram på en husvägg i Brooklyn.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum