Pressinbjudan: Vågar vi resa tillsammans igen?

Välkommen på Transportföretagens webbinarium nu på måndag den 15 juni klockan 10:00 om hur företag och företrädare för transportbranschen rustar för att skapa säkra och attraktiva resor inför semestern.

Den 13 juni lättar regeringen på reserestriktionerna och vi kan åter resa inrikes igen. Samtidigt finns coronaviruset kvar och vi måste alla agera med försiktighet. Men även trafikföretagen tar ansvar för ett säkert resande.

På webbinariet ges konkreta exempel på hur företagen tänker och kommer att agera.

Anmäl dig via länk här

Medverkande:
Robert Nyberg, vd Vy Travel
Rikard Steinholtz, Head of Public Affairs and Infrastructure Sweden SAS
Eva Tiseus, marknads- och kommunikationsdirektör, Transdev Sverige
Rikard Engström, vd Svensk Sjöfart
Christer Bruzelius, vd Destination Gotland
Oscar Sundås, branschutvecklare turist- och beställningstrafik Sveriges Bussföretag
Nils Paul, näringspolitisk expert Transportföretagen
Fredrik Kämpfe, branschchef Svenska Flygbranschen Transportföretagen
Björn Westerberg, branschchef Tågföretagen

Kommentator: Viggo Cavling, chefredaktör TravelNews
Moderator: Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag

För intervjuer eller frågor kontakta Ebba Fredin, pressansvarig Transportföretagen 0730-447120 eller ebba.fredin@transportforetagen.se

Transportföretagen är transportnäringens och säkerhetsbranschens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 700 medlemsföretag med cirka 221 500 anställda.

Stöden är slut men krisen pågår31.8.2020 09:15:00 CESTPressmeddelande

För att inte behöva bygga upp stora delar av persontransportsektorn på nytt efter coronakrisen måste stödinsatserna fortsätta för företag som fortfarande har stora omsättningsbortfall. Transportföretagen vill se samma slags satsningar som i Norge och Danmark. Annars riskerar många att stå utan transporter till jobb, skola, träning eller semester den dagen pandemin är över. Dessutom innebär en sargad transportsektor att flera andra branscher drabbas och i sin tur att jobb går förlorade.

Dom i Arbetsdomstolen: Sveriges Hamnars medlemsföretag hade inte förhandlingsskyldighet mot Hamnarbetarförbundet19.8.2020 13:41:00 CESTPressmeddelande

Arbetsdomstolen meddelade idag dom i mål gällande förhandlingsskyldighet för arbetsgivarna mot Hamnarbetarförbundet. Domen innebär att medlemsföretaget APM Terminals ej behövde förhandla med Hamnarbetarförbundet inför beslut om ett test om förändring av arbetsuppgifter för förbundets medlemmar. Domstolen förtydligade dock att bolaget borde ha samverkat med skyddsombud inför beslutet.

Skriande behov av förnyat stöd till bussarna på grund av minskade biljettintäkter13.8.2020 14:23:00 CESTPressmeddelande

Nationella myndigheter och företrädare för landets regionala kollektivtrafikmyndigheter har idag presenterat gemensamma rekommendationer för kollektivt resande. Sveriges Bussföretag välkomnar en nationell diskussion om rekommendationer för kollektivtrafiken inför kommande skolstarter och arbetshöst. Samtidigt är det nu helt avgörande med förnyat stöd till bussarna på grund av minskade biljettintäkter om kollektivtrafiken ska kunna upprätthålla ett samhällsviktigt utbud av turer.