Pressinbjudan: Välkommen den 28 januari på pressträff och lansering av AI Innovation of Swedens nya nod i Stockholm - partners i världsklass offentliggörs

I samband med lanseringen av AI Innovation of Swedens nya nod i Stockholm och offentliggörandet av nya partners arrangeras ett event i Stadshuset. Anna König Jerlmyr är värd för eventet och Ibrahim Baylan, Irene Svenonius och Darja Isaksson deltar i programmet. Dessutom äger två spännande paneler rum med högnivårepresentanter från det svenska AI- och innovationsekosystemet, inklusive näringsliv, akademi och offentlig sektor. Media är välkomna att delta under hela eventet.

Tisdag 28 januari kl 16:00 arrangeras en pressträff med:

Ibrahim Baylan, Näringsminister
Darja Isaksson, GD, Vinnova
Martin Svensson, Co-Director, AI Innovation of Sweden
Anna König Jerlmyr, Finansborgarråd, Stockholms stad

När och var?

• Tisdag 28 januari
  • Lanseringsevent pågår kl 14:00-16:00
  • Pressträff pågår kl 16:00-16:30
  • Adress: Stadshuset, rådshussalen. Ragnar Östbergs plan nr 1.

Anmälan och kontakt

Anmälan till pressträff och event är obligatorisk och skickas till:
mikael.ljungblom@ai.se

För övriga frågor kontakta:
Mikael Ljungblom, pressansvarig AI Innovation of Sweden
mikael.ljungblom@ai.se

Bakgrund

AI Innovation of Sweden är ett nationellt center för applicerad AI-forskning och innovation. Målet är att accelerera tillämpningen av AI genom att dela kunskap och data, samlokalisera kompetens och driva projekt. Det kommer stärka svensk konkurrenskraft och samhällsutveckling. Huvudkomponenterna i AI Innovation of Sweden är de regionala noderna, projektportföljen, den nationella datafabriken, samt engagemanget från partners.

I dagsläget pågår ett tiotal olika projekt i samverkan med flera av centrets ca 70 partners. Projekten täcker områden som datadriven sjukvård, språkbehandlingsmodeller för svenska myndigheter och användning av satellit- och vägdata.

AI Innovation of Sweden samlar partners från alla delar av det svenska samhället för att driva AI-innovation i Sverige. För att lyckas med detta etableras samverkansnoder regionalt och en nationell datafabrik. Datafabriken skapar möjlighet för partners att frivilligt dela sin unika data med andra partners och driva projekt för AI-utveckling i Sverige.

AI Innovation of Sweden är en nationell kraftsamling som accelererar innovations- och forskningsarbete för tillämpning av AI, med det övergripande målet att långsiktigt stärka svensk industris konkurrenskraft och den svenska välfärden. Genom att tillhandahålla mötesplatser, nätverk, projektresurser, data och domänkunskap möjliggör, initierar och driver AI Innovation of Sweden projekt inom applicerad AI.

AI Innovation of Sweden finansieras av Vinnova och Västra Götalandsregionen samt partners från industri, offentlig sektor, forskningsinstitut och akademi. Formell värd för satsningen är Lindholmen Science Park AB.