Pressinbjudan: vården och Försäkringskassan har workshop i Blekinge

Torsdagen den 5 december klockan 13 bjuder Försäkringskassan och Region Blekinge in till en pressträff om arbetet med att stärka samarbete kring sjukskrivningar.

Några av de viktigaste aktörerna då en person drabbas av ohälsa och inte kan fortsätta sitt arbete är arbetsgivare, vården, Försäkringskassan och självklart individen själv. För att öka förståelsen för varandras roller – och få till en bättre dialog i det vardagliga arbetet – samarbetar Region Blekinge och Försäkringskassan löpnande och på flera olika sätt. Som en del i detta arbete hålls en workshop 5-6 december.

Media bjuds in till pressträff den 5 december klockan 13.00 med möjlighet till intervjuer med Maja Bjarme, områdeschef Försäkringskassan, och Lars Gelander, hälso- och sjukvårdschef på Region Blekinge. Närvarar gör även lokal samverkansansvarig Belma Micin på Försäkringskassan och Carina Ström, processledare för sjukskrivnings- och rehabprocesser på Region Blekinge.

Plats: Blekinge Convention Center - Ronneby Brunn, Fridhemsvägen 6, 372 38 Ronneby.

Tid: 5 december klockan 13:00.

Media ombeds föranmäla närvaro till Eva-Marie Wulff 070-570 27 65,

eva-marie.wulff@forsakringskassan.se

Workshop i Blekinge ökar kunskap om olika roller vid sjukskrivning5.12.2019 09:00:00 CETPressmeddelande

Den 5:e och 6:e december håller Försäkringskassan och Region Blekinge en gemensam tvådagars workshop och konferens kring sjukskrivning. Syftet är att öka förståelsen för varandras roller och kunna jobba effektivare tillsammans – något som framförallt gynnar den individen som drabbas av ohälsa och inte kan fortsätta jobba. Media välkomnas till pressträff i samband med workshopen.

Försäkringskassan vill se lagskärpning för att komma åt brottsliga assistansanordnare12.11.2019 13:35:37 CETPressmeddelande

Efter att en dom i Högsta förvaltningsdomstolen klargjort rättsläget har Försäkringskassan uppmärksammat att olämpliga, och ibland rent brottsliga, företag har större möjlighet att arbeta med personlig assistans. Därför föreslår Försäkringskassan i en skrivelse till regeringen en skärpning av lagen. Domen, som meddelades i januari i år, har fått konsekvensen att myndigheten inte längre kan neka att betala ut assistansersättning till en enskild försäkrad, även om assistansen utförts av en anordnare som saknar tillstånd.