Pressinbjudan: Vårdföretagarna möter politiker för framtidsdiskussion om välfärden

I en undersökning som Vårdföretagarna låtit Demoskop genomföra är stödet i Dalarna för valfriheten i välfärden stort. Stödet för rätten att själv välja vilken vårdmottagning man ska vända sig är hela 80 procent. Möt Vårdföretagarnas näringspolitiske chef, Håkan Tenelius, som berättar om undersökningen och svarar på frågor om vården och omsorgens utmaningar efter valet.
Håkan Tenelius - näringspolitisk chef

Datum: Måndag 7 maj
Tid: 10.00-10.30
Plats: Annikas Hemtjänst, Trotzgatan 2E, Falun

- Efter flera förlorade år med prat om vinstbegränsningar är det nu läge vända blad och istället diskutera de verkliga utmaningarna för vården och omsorgen. För det finns utmaningar. Hur ska vi kunna rekrytera medarbetare, hur ska vi klara den nödvändiga utbyggnaden av äldreboenden, och hur kan vi gemensamt höja kvaliteten på all vård och omsorg, oberoende av driftsform, säger Håkan Tenelius, näringspolitisk chef Vårdföretagarna.

Anders Manell, presschef, 070-314 57 29

Håkan Tenelius - näringspolitisk chef

Vårdföretagarna är Sveriges ledande arbetsgivar- och branschorganisation för vård- och omsorgsgivare

Våra medlemmar bedriver vård och omsorg i privat regi, till exempel i form av aktiebolag, kooperativ eller ideella föreningar. Vårdföretagarna arbetar för ökad valfrihet och mångfald inom vård och omsorg och tydliggör den privat drivna vårdens betydelse för samhället.

Föreningen har cirka 2 000 medlemsföretag med över 100 000 årsanställda. Samtliga medlemsföretag har kollektivavtal. Vårdföretagarna ingår i Almega och är medlem i Svenskt Näringsliv.

Läs mer på Vårdföretagarna.se

Ny rapport: Fler privata operationer kapar köer och kostnader - En jämförande analys av privata vårdgivares ersättningar och offentliga vårdgivares kostnader15.4.2024 08:30:09 CEST | Pressmeddelande

Vårdföretagarna har låtit analysföretaget Sirona jämföra pris och kvalitet för fyra vanliga ingrepp i två stora regioner, Skåne och Västra Götaland. Kostnaderna för höftledsoperationer, knäledsoperationer, gråstarrsoperationer och framfallskirurgi i offentlig respektive privat regi har jämförts och resultatet är tydligt: I privat regi får man betydligt mer vård per skattekrona.

Pressinbjudan till seminarium: Rapportsläpp "Assistansens samhällskostnader – Är personlig assistans för dyrt"? Grant Thornton har på Vårdföretagarnas uppdrag granskat den personliga assistansens samhällskostnader.10.4.2024 16:30:26 CEST | Pressmeddelande

Det finns en politisk föreställning att personlig assistans är en dyr insats och att ett minskat antal assistansanvändare skulle innebära en besparing för skattebetalarna. Såväl S- som M-ledda regeringar har därför velat spara på assistansen. Rapporten från Grant Thornton visar istället att privat driven personlig assistans är samhällsekonomiskt effektivt.

Pressinbjudan till seminarium: Vinst för skattebetalarna med privata vårdgivare - En jämförande analys av privata vårdgivares ersättningar och offentliga vårdgivares kostnader utförd av Sirona9.4.2024 11:02:05 CEST | Pressmeddelande

Vårdföretagarna har gett analysföretaget Sirona i uppdrag att i två större regioner jämföra kostnaderna för vård som utförs i offentlig regi, med vård som utförs i privat regi på uppdrag av det offentliga. Resultatet är tydligt. Privata aktörer erbjuder en likvärdig vård – men till en lägre kostnad. Rapporten presenteras på ett frukostseminarium måndag den 15 april.

Stora skillnader mellan länen över de som beviljas personlig assistans – regeringen måste göra en grundlig översyn av Försäkringskassans behovsbedömningar27.3.2024 13:36:43 CET | Pressmeddelande

Det är mycket stor skillnad mellan Sveriges län i antalet individer per 100 000 invånare som har statlig assistansersättning. Klart lägst är andelen i Hallands län där antalet är 99. Klart högst är andelen i Norrbottens län där antalet är 191, alltså nästan dubbelt så många som i Hallands län. Högst genomsnittligt antal statliga assistanstimmar var det i Dalarnas län med 150 timmar 2023 och lägst i Kronobergs län med 119 timmar. Skillnaden var alltså drygt 25 procent.