Pressinbjudan: Världsberömda ljuskonstnärer intar Smögen i helgen

Monumentala projektioner, interaktiva konstverk och installationer - den 12-15 september lyses Smögen upp ordentligt! Ljuskonstfestivalen Island of Light tar då emot tolv av världens mest erkända ljuskonstnärer och deras verk. Tiotusentals besökare väntas under festivaldagarna! Media hälsas välkomna till en pressträff på onsdagskvällen den 11 september, då konstverken visas för första gången inför premiären kvällen därpå.

Global Rainbow - Yvette Mattern

Två av de mest namnkunniga internationella konstnärerna är finske Kari Kola och amerikanska Yvette Mattern, som båda två sätter upp iögonfallande installationer. Det är ideella krafter som står bakom Island of Light, med konstgalleristen, initiativtagaren och eldsjälen Dulce Ahlberg i spetsen. Fjolårets premiärupplaga blev en stor succé med över 30 000 besökare trots bedrövligt väder med mycket regn och blåst.

Island of Light arrangeras av den ideella föreningen Smögen Art-Light Festival med stöd av Sotenäs kommun, Smögens Öråd, Regionutvecklingsnämnden inom Västra Götalandsregionen, Gustaf B Thordéns stiftelse och Turistrådet Västsverige.

Media hälsas välkomna till en pressträff med efterföljande vandring runt utställningen.

Praktisk information

Vad: Pressträff/förhandsvisning Island of Light
Var: Konferenslokalen ovanpå Göstas Fisk & Skaldjur (Fiskhamnsgatan 32, 456 51 Smögen)
När: Onsdag 11 september klockan 20.00
Parkering för media: En speciell medieparkering finns utmärkt med ”PRESS” alldeles intill konferenslokalen där pressträffen hålls.

Medverkande

• Dulce Ahlberg, initiativtagare och festival director, Island of Light
  • Gunilla Davidsson, strategisk utvecklare inom kulturturism, Turistrådet Västsverige
  • Deltagande konstnärer i urval

Föranmälan görs till Johan Wetterberg, kommunikatör Turistrådet Västsverige/pressansvarig Island of LIght (johan.wetterberg@vastsverige.com eller 031-818390) senast den 11 september klockan 18.00.

Läs mer om evenemanget här: http://islandoflight.se/sv/hem-2/

Global Rainbow - Yvette Mattern
Global Rainbow - Mark Pinder

Oscarsnominerade världsstjärnor kan besöka Pater Noster18.3.2021 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Anthony Hopkins, Glenn Close, Gary Oldman och Sascha Baron Cohen är bara några av de celebriteter som kan komma till Pater Nosters nyrenoverade hotell på ön Hamneskär utanför Marstrand framöver. I alla fall om de nyttjar den gratisövernattning som finns i den exklusiva goodiebag som delas ut till samtliga nominerade i Oscarsgalans kategorier bästa manliga och kvinnliga huvud- och biroll samt bästa regi den 25 april.

Turistrådet samlar Västsveriges besöksnäring i Hållbarhetsklivet2.10.2020 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Turistrådet uppmanar till ansvarsfull semester inom Västsverige4.6.2020 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

”Boka sommaren i Västsverige” – så lyder namnet på den satsning som Turistrådet Västsverige gör för att locka västsvenskarna till ansvarsfull semester på hemmaplan i sommar. - Vi följer självklart Folkhälsomyndighetens rekommendationer om att inte resa längre än cirka två timmar från hemorten. Därför riktar sig denna satsning enbart till boende i Västsverige och i delar av Halland, säger Fredrik Lindén, vd Turistrådet Västsverige.