Pressinbjudan: Världsekonomin efter Trump – upp som en sol och ner som en pannkaka?

På en pressträff torsdagen den 23 februari, kl. 9.00 presenterar Industriarbetsgivarnas chefekonom Mats Kinnwall årets första konjunkturrapport.

Många väntar sig att den globala tillväxten tar fart under 2017, men det finns gott om orosmoln i världsekonomin. Valet av Donald Trump i USA, en stor osäkerhet kring den politiska utvecklingen i Europa, med parlaments- och presidentval i flera länder som kan öppna upp för fler sprickor i EU-samarbetet och sammantaget en mycket osäker omvärld sätter press på svensk industri och svenska exportföretag.

Hur påverkas världsekonomin av att Trump valdes till president i USA? Vem får mest rätt om USA:s ekonomi i det korta perspektivet – de lyriska finansmarknaderna eller de skeptiska prognosmakarna? Och vad betyder det för svensk industri och för svenska exportföretag?

Industriarbetsgivarnas chefekonom Mats Kinnwall presenterar årets första konjunkturrapport. Fokus är på Trumpfaktorn, den globala konjunkturen och dess betydelse för svensk industri och ekonomi.

När: Torsdagen, den 23 februari kl. 09.00 – 10.00, frukost serveras från kl. 08.30

Var: Industriarbetsgivarna, Kungsträdgårdsgatan 10, (gatuplan) Stockholm, lokal: Ekmanska rummet.

Anmäl ditt deltagande till marina.lahteenmaa@industriarbetsgivarna.se

Välkommen!

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Industriarbetsgivarna: Hamnkonflikten måste få en lösning22.1.2019 14:26Pressmeddelande

Industriarbetsgivarna beklagar att Hamnarbetarförbundet i dag har tackat nej till medlarnas bud. ”Jag kan bara beklaga att Hamnarbetarförbundet inte verkar vilja hitta lösningar och acceptera det bud som medlarna har lagt fram till Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet i dag. Hamnarbetarna spelar ett högt spel och basindustrin drabbas hårt av konflikten. Deras agerande utgör ett hot mot sysselsättningen inom industrin om man inte snabbt löser situationen”, säger Per Hidesten, vd för Industriarbetsgivarna.

Kerstin Hallsten ny chefekonom för Industriarbetsgivarna18.6.2018 12:31Pressmeddelande

Kerstin Hallsten är idag senior rådgivare vid avdelningen för finansiell stabilitet på Riksbanken. Hon har en doktorsexamen inom nationalekonomi samt en lång och bred erfarenhet av policyarbete med ett flertal publikationer. Bland Kerstins tidigare uppdrag märks tjänsten som chefsekonom och avdelningschef på Konjunkturinstitutet samt chef för Ekonomiska avdelningen på Finansdepartementet. Hon hade som biträdande avdelningschef på penningpolitiska avdelningen också under lång tid ansvar för att ta fram det penningpolitiska beslutsunderlaget på Riksbanken. Kerstin Hallsten tillträder sin tjänst hos Industriarbetsgivarna den 10 september och kommer också att företräda Skogsindustrierna. – De svenska basindustrierna skogen, stålet och gruvorna kan inte flytta utan är helt beroende av möjligheten att öka sin internationella konkurrenskraft för att även framgent vara världsledande. Även byggnadsämnes- och svetsmekanisk industri är beroende av svenska exportframgångar. En viktig faktor för de