Pressinbjudan: Världsekonomin efter Trump – upp som en sol och ner som en pannkaka?

På en pressträff torsdagen den 23 februari, kl. 9.00 presenterar Industriarbetsgivarnas chefekonom Mats Kinnwall årets första konjunkturrapport.

Många väntar sig att den globala tillväxten tar fart under 2017, men det finns gott om orosmoln i världsekonomin. Valet av Donald Trump i USA, en stor osäkerhet kring den politiska utvecklingen i Europa, med parlaments- och presidentval i flera länder som kan öppna upp för fler sprickor i EU-samarbetet och sammantaget en mycket osäker omvärld sätter press på svensk industri och svenska exportföretag.

Hur påverkas världsekonomin av att Trump valdes till president i USA? Vem får mest rätt om USA:s ekonomi i det korta perspektivet – de lyriska finansmarknaderna eller de skeptiska prognosmakarna? Och vad betyder det för svensk industri och för svenska exportföretag?

Industriarbetsgivarnas chefekonom Mats Kinnwall presenterar årets första konjunkturrapport. Fokus är på Trumpfaktorn, den globala konjunkturen och dess betydelse för svensk industri och ekonomi.

När: Torsdagen, den 23 februari kl. 09.00 – 10.00, frukost serveras från kl. 08.30

Var: Industriarbetsgivarna, Kungsträdgårdsgatan 10, (gatuplan) Stockholm, lokal: Ekmanska rummet.

Anmäl ditt deltagande till marina.lahteenmaa@industriarbetsgivarna.se

Välkommen!