Pressinbjudan: Vilken blir Årets kulturkommun 2022?

Vinnaren av utmärkelsen Årets kulturkommun utses på torsdag den 25 november. Priset delas ut av Vision för 33:e året och har blivit något av en institution i det kommunala kultur- Sverige. De nominerade kommunerna är: Emmaboda, Eslöv, Gislaved, Skara, Stockholm, Strömstad och Vingåker.

När: Torsdag den 25 november kl. 16.00.

Var: Prisutdelningen sker digitalt. Välkommen att följa via länken https://vision-se.zoom.us/j/96755419907

Juryn, i år bestående av många nya ledamöter, har under hösten sammanträtt ett antal gånger för att utse en vinnare som uppfyller alla de kriterier som är satta för Årets Kulturkommun.

Kriterierna är:

►    Arbeta för att kultur ska vara en självklar del av kommuninvånarnas vardag.

►    Göra anställda och kommuninvånarna delaktiga i kulturverksamheten.

►    Arbeta för konstnärlig utveckling och frihet.

►    Använda kultur som ett verktyg för hälsa och välfärd.

►    Ha en långsiktig kulturpolitik, som gäller både i hög- och lågkonjunktur.

►    Satsa egna kommunala ekonomiska medel.

►    Se till att kulturen är tillgänglig för alla i kommunen, geografiskt och ekonomiskt.

►    Stödja kulturell mångfald.

►    Marknadsföra kultur på ett kreativt, okonventionellt och professionellt sätt.

►    Initiera och uppmuntra satsningar som kan bli uppmärksammade utanför kommungränsen.

►    Goda fackliga relationer. Pandemianpassning. Armlängds avstånd mellan politiker och tjänstemän.

För mer information, kontakta juryns ordförande Anna Svedbom, kommunikationschef i Vision, tfn 08- 789 63 14  eller 070- 516 59 73.

Visions medlemmar leder, utvecklar och administrerar välfärden och jobbar i privata företag, kommuner, regioner och kyrkan. Många är också studenter med siktet inställt på arbete inom välfärden. Våra 200 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipoliskt obundna och ingår i TCO.

Framställan om begäran om arbetsmiljöåtgärder i Boden kommun19.11.2021 14:14:38 CET | Pressmeddelande

Visions huvudskyddsombud i Boden kommun har lämnat in en framställan om arbetsmiljöåtgärder med stöd av arbetsmiljölagen 6 § 6 a. Vision Boden har under flertalet år signalerat att arbetsmiljön inom Socialförvaltningen har många brister för både chefer och administrativ personal, vilket nu blev ännu tydligare genom den rapport som PWC tagit fram utifrån en enkätundersökning som hade 92 % svarsfrekvens.