Pressinbjudan: Visning av Göteborgs nya spårvagn

Förmiddagen den 13 december bjuder Västtrafik och Göteborgs Spårvägar in media på en förhandsvisning av Göteborgs nya spårvagn, M33.

Göteborgs nya spårvagn, modell M33. Foto: Eddie Löthman

De nya spårvagnarna är ljusa, fräscha och tillgängliga för alla resenärsgrupper. I designarbetet har förare såväl som resenärer med olika funktionsvariationer bidragit i utformningen av interiören. En skillnad mot tidigare vagnsmodeller är att M33 har betydligt större flexibla ytor, där rullstolar och barnvagnar kan stå eller klappsäten fällas ned vid behov.

På plats vid pressvisningen berättar Västtrafik och Göteborgs Spårvägar mer om satsningen på nya spårvagnar och vad som händer under det kommande året. Det kommer finnas tillfälle för enskilda intervjuer.

Deltar gör bland annat Västtrafiks styrelseordförande Peter Hermansson (M), Göteborgs Spårvägars vd Hans Nilsson, designansvarig Helene Frahm, Västtrafik, representanter från referensgruppen för funktionsvariationer, projektledning och spårvagnsförare från Göteborgs Spårvägar samt Bombardier Transportation Sweden.

Fredag den 13 december, klockan 10.30

Spårvagnsdepån vid Rantorget, adress: Rantorget 4.

Föranmälan
och frågor

Vi behöver förhandsanmälan för att kunna släppa in i depån. Anmälan sker till Västtrafiks presstjänst, press@vasttrafik.se eller tel. 0771-41 43 99.

Varmt välkommen!

Göteborgs nya spårvagn, modell M33. Foto: Eddie Löthman

Varje dag reser 430 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.