Pressinbjudan: Visning av verken inom NoMoKo - Norrköpings Mobila Konst.

Med NoMoKo vill Norrevo Fastigheter och Norrköpings konstmuseum skapa platser för tillfällig offentlig konst i Norrköping.

Peggy Palmstedt, Konstnär. Bild: Norrevo/Niclas Fasth

Offentlig konst är ofta något bestående och sällan tillfällig. NoMoKo ger möjlighet för kortare projekt, snabbare processer och ett annat sorts sammanhang för konstnärer att vara en del av offentlig konst.

Från mars till september intar konstnärerna Peggy Palmstedts och Falah Alanis verk var sitt trapphus i anslutning till parkeringshuset Nya Torget, Norrköping.

Media är välkomna på pressvisning av verken samt ges möjlighet att möta konstnärerna bakom verken.

Datum: 31 mars (onsdag) 2021
Tid: 11.30
Plats: Nya Torget (mitt på), Norrköping

Medverkande under pressträffen:
Malin Eklöf, Förvaltare, Norrevo Fastigheter
Mattias Åkeson, Intendent offentlig konst Norrköpings Konstmuseum
Peggy Palmstedt, Konstnär
Falah Alani, Konstnär

NoMoKo har möjliggjorts genom ett nära samarbete mellan Norrevo och Norrköpings Konstmuseum.

Norrevo äger och utvecklar offentliga byggnader i Norrköping. Genom sitt arbete skapar man förutsättningar för hållbara, trygga och pedagogiska miljöer som ger plats för upplevelser, kreativitet och liv.

Norrköpings Konstmuseum ansvarar för Norrköpings kommuns offentliga konst och förvaltar kommunens konstsamling. Konstmuseet bidrar på så sätt till stadsutvecklingen i Norrköping och arbetar kontinuerligt för att konstnärlig gestaltning ska vara en självklar del av kommunens miljöer. Runt om i staden skapas möten med konsten. Men också i kommunens fastigheter och arbetsplatser.

Peggy Palmstedt, Konstnär. Bild: Norrevo/Niclas Fasth
Falah Alani, Konstnär. Bild: Norrevo/Niclas Fasth