Pressinbjudan: Volvo Ocean Race intar Frihamnspiren i Göteborg

Nästa vecka kommer Volvo Ocean Race tillbaka till Göteborg och nu börjar det 75 000 m2 stora evenemangsområdet växa fram. På torsdag 7 juni mellan kl. 11 – 13 öppnar Frihamnspiren upp för media som vill besöka området och prata med dem som kommer att arbeta med hamnstoppet.

Volvo Ocean Race, världens tuffaste jorden-runt-kappsegling, befinner sig nu i Cardiff, Wales, där starten för den tionde etappen går på söndag. Nästa stopp är Göteborg och förberedelserna är igång inför hamnstoppet som äger rum 14 - 21 juni.

Evenemanget i Göteborg bjuder inte bara på segling i världsklass. I Race Village blir det konserter varje dag och aktiviteter för både stora och små. På området byggs det upp sponsorpaviljonger, teambaser, och serviceområden för tävlingsbåtarna samt flera scener, serveringar och ett stort barnområde. Hela programmet för hamnstoppet finns på www.volvooceanracegoteborg.se.

Tävlingens enda svenska seglare Martin Strömberg seglar med laget Turn the Tide on Plastic. De tävlar för FN som en del av deras kampanj för att bekämpa det växande problemet med plastnedskräpning i havet. Kampanjen har varit en röd tråd i tävlingen hela vägen runt jorden och den kommer också att genomsyra hamnstoppet i Göteborg. Den 18 juni arrangeras konferensen Ocean Summit som handlar om plast i havet. Där medverkar bland annat Jan Eliasson och Kronprinsessan Victoria kommer att närvara. Läs mer om Ocean Summit här - https://events.doubledutch.me/Events/37462/ocean-summit-gothenburg

OBS: Eftersom evenemangsområdet är under uppbyggnad är det av säkerhetsskäl nödvändigt att anmäla i förväg att man kommer dit.

För mer information och för att anmäla intresse om att komma till Frihamnen på torsdag 7 juni, kontakta pressansvarige Fabian Bengtsson.

FOTO: Volvo Ocean Race besökte senast Göteborg 2015. Carlo Borlenghi / Volvo Ocean Race

Abonnera på våra pressmeddelanden.