Pressinbjudan: Volvo Ocean Race intar Frihamnspiren i Göteborg

Nästa vecka kommer Volvo Ocean Race tillbaka till Göteborg och nu börjar det 75 000 m2 stora evenemangsområdet växa fram. På torsdag 7 juni mellan kl. 11 – 13 öppnar Frihamnspiren upp för media som vill besöka området och prata med dem som kommer att arbeta med hamnstoppet.

Volvo Ocean Race, världens tuffaste jorden-runt-kappsegling, befinner sig nu i Cardiff, Wales, där starten för den tionde etappen går på söndag. Nästa stopp är Göteborg och förberedelserna är igång inför hamnstoppet som äger rum 14 - 21 juni.

Evenemanget i Göteborg bjuder inte bara på segling i världsklass. I Race Village blir det konserter varje dag och aktiviteter för både stora och små. På området byggs det upp sponsorpaviljonger, teambaser, och serviceområden för tävlingsbåtarna samt flera scener, serveringar och ett stort barnområde. Hela programmet för hamnstoppet finns på www.volvooceanracegoteborg.se.

Tävlingens enda svenska seglare Martin Strömberg seglar med laget Turn the Tide on Plastic. De tävlar för FN som en del av deras kampanj för att bekämpa det växande problemet med plastnedskräpning i havet. Kampanjen har varit en röd tråd i tävlingen hela vägen runt jorden och den kommer också att genomsyra hamnstoppet i Göteborg. Den 18 juni arrangeras konferensen Ocean Summit som handlar om plast i havet. Där medverkar bland annat Jan Eliasson och Kronprinsessan Victoria kommer att närvara. Läs mer om Ocean Summit här - https://events.doubledutch.me/Events/37462/ocean-summit-gothenburg

OBS: Eftersom evenemangsområdet är under uppbyggnad är det av säkerhetsskäl nödvändigt att anmäla i förväg att man kommer dit.

För mer information och för att anmäla intresse om att komma till Frihamnen på torsdag 7 juni, kontakta pressansvarige Fabian Bengtsson.

FOTO: Volvo Ocean Race besökte senast Göteborg 2015. Carlo Borlenghi / Volvo Ocean Race

031-368 40 00http://goteborgco.se

Göteborg & Co har till uppgift att marknadsföra och medverka i utvecklingen av Göteborg som turist-, evenemangs-, och mötesstad. Bolaget ägs av Göteborgs Stad och har ett brett samarbete med besöksnäring, akademi, övrigt näringsliv och organisationer i Göteborgsregionen.

Göteborg & Co ingår tillsammans med Liseberg, Got Event och Göteborgs Stadsteater i klustret Turism, Kultur & Evenemang och är klustrets moderbolag.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Invigningsceremonin och premiärturen för nya skärgårdslinje mellan Stenpiren och Hönö Klåva20.6.2018 07:30Pressinbjudan

Från och med 26 juni och under hela sommarsäsongen kör Styrsöbolagets nya skärgårdsbåt mellan Stenpiren och Hönö Klåva via Eriksberg. Den nya skärgårdslinjen kan ses som en del av jubileumssatsningen Tillgänglig Skärgård, sprungen ur göteborgarnas önskan att enklare ta sig till skärgården från stan inför Göteborgs 400-årsjubileum 2021. Välkomna på invigningsceremonin och premiärturen den 26 juni kl. 09.30 på Stenpiren.