Pressinbjudan: Yrkesutbildning – vår tids viktigaste utbildning

Många yrkesutbildningar leder till jobb samtidigt är det få som söker sig till yrkesprogram och yrkesutbildning. Hur ska yrkesutbildningar växa och utvecklas för att möta samhällets behov och locka fler elever och deltagare?

För eleven eller deltagaren är yrkesprogram och yrkesutbildning ofta en språngbräda ut i arbetslivet. Utbildningarna är även viktiga i integrationen för många nyanlända.

Det finns dock en stor utmaning med matchningen på arbetsmarknaden i Sverige. Arbetsgivare både i privat och offentlig sektor hittar inte arbetssökande med rätt kompetens.

Vad behöver företagen, vilka möjligheter har skolorna och vad vill eleverna?

Välkommen till ett öppet seminarium där de här frågorna diskuteras av bland annat företrädare från utbildningssektorn och näringslivet.

Några frågor som diskuteras på seminariet:

• Hur höjer vi statusen för yrkesutbildningar?

• Hur får vi fler sökande till yrkesutbildningar?

• Hur möter vi näringslivets behov av arbetskraft?

• Hur blir skolan en länk mellan ungdomarna och deras framtida arbetsgivare?

Medverkande:

- Helene Hellmark Knutsson (S) vice ordförande Näringsutskottet,
- Lars Püss (M) ledamot Utbildningsutskottet,
- Lotta Naglitsch, undervisningsråd, föreståndare Lärlingscentrum, Skolverket,
- Tobias Krantz, chef för utbildning, forskning och innovation, Svenskt Näringsliv,
- Fredrik Torberger, framtidsstrateg Kairos Future,
- Kenneth Kovanen, krögare,
- Susanne Christenson, utbildningsdirektör AcadeMedias praktiska gymnasieområde
- Camilla Egerlid, verksamhetschef KomVux Hemods AB
- Ioannis Folidis, elev Praktiska gymnasiet
- Marcus Strömberg, VD AcadeMedia

Tid: onsdagen den 12 februari kl. 8.45–10.00, frukost från 8.15

Plats: Styrelserummet, Näringslivets hus, Storgatan 19 Stockholm

AcadeMedia skapar möjligheter för människor att utvecklas. Våra 16 900 medarbetare på våra drygt 660 förskolor, grundskolor, gymnasieskolor och vuxenutbildningar har ett gemensamt fokus på kvalitet och utveckling. Alla 180 000 barn, elever och vuxenstuderande som går i våra verksamheter under ett år ska få en utbildning som är av så god kvalitet att de når utbildningens mål, samt de förutsättningar de behöver för att nå sin fulla potential. Vi är norra Europas största utbildningsföretag med verksamheter i Sverige, Norge och Tyskland. Vår storlek skapar trygghet och ger oss förutsättningar att vara en långsiktig och stabil utbildningsaktör som bidrar till det gemensamma samhällsbygget. Mer information om AcadeMedia finns på www.academedia.se

Friskolor - en naturlig och viktig del av utbildningssystemet26.2.2020 10:36:46 CETNyheter

Friskolor har funnits i över 30 år. Idag går nära 400 000 barn och elever i en friskola och antalet ökar varje år. Över 73 000 lärare, 17 procent av lärarkåren, arbetar i en friskola. När Rebecca Roth ordförande i LR:s Studerandeförening vill att friskolor som drivs av aktiebolag ska läggas ner, bör hon ha i åtanke att ett sådant beslut skulle få stora konsekvenser för både lärare och elever.