Pressinbjudan

Fredag den 10 augusti presenterar Magdalena Andersson och Peter Hultqvist en granskning av SD:s ekonomiska politik.

Presslegitimation och föranmälan krävs!

Tid: 10/8 kl 13:00

Plats: Sveavägen 68

Anmälan till: viktoria.hjulstrom@socialdemokraterna.se

Kontakt:

Isabel Lundin, pressekreterare hos Magdalena Andersson: 076-296 46 38

Gösta Brunnander, pressekreterare hos Magdalena Andersson: 072-544 28 66

Marinette Nyh Radebo, pressekreterare hos Peter Hultqvist: 072-238 77 44

Viktoria Hjulström, pressekreterare Socialdemokraterna: 070-566 51 81

Uppgörelsen om utskottsposterna klar26.9.2018 16:20Pressmeddelande

Presidieplatserna i riksdagsutskotten har idag fördelats efter en överenskommelse mellan Socialdemokraterna och Moderaterna. Socialdemokraterna tilldelades åtta ordförandeposter i utskotten och Moderaterna tilldelades sju ordförandeposter. Socialdemokraterna och Moderaterna har sedan fördelat posterna tillsammans med sina respektive samarbetspartier. Viceordförandeposterna tillföll enligt uppgörelsen den part som inte har ordförandeposterna. Därmed följs och vidareutvecklas den praxis som gällt under tidigare mandatperioder och regeringar. Ett antal poster som traditionellt sett tillfaller regeringssidan respektive oppositionen kommer att omfördelas efter regeringsbildningen. Det gäller finansutskottet, konstitutionsutskottet, utrikesutskottet, försvarsutskottet och EU-nämnden. Fördelningen inom det rödgröna blocket framgår enligt nedan: Ordförande arbetsmarknadsutskottet –Socialdemokraterna Ordförande civilutskottet – Miljöpartiet Vice ordförande finansutskottet – Socialdemokraterna O