Pressinfo: Damlandslaget inför Basket-EM

Sommarens höjdpunkt är inte långt borta och vi börjar räkna ned. Förra veckan samlades landslaget i Södertälje för att inleda EM-äventyret. Sverige spelar sin grupp i Valencia, Spanien, och möter där Spanien, Belarus och Slovakien. Här följer pressinformation för förberedelserna till Basket-EM.

Foto: Sofia Andersson (FotograFia), SBBF

Under förberedelserna är också träningsmatcher inbokade. Nedan ser ni det schema, i stora drag, som är satt:

19 maj-26 maj Södertälje, träningsläger
27 maj-29 maj Prag, träningslandskamper vs. Tjeckien
30 maj-2 juni Södertälje, träningsläger
3 juni-5 juni Frankrike, träningslandskamper vs. Frankrike och Turkiet
6 juni-12 juni Södertälje, träningsläger
13 juni- Valencia, förberedelser och EuroBasket

Intervjuer med spelare och coacher
Press och media kommer förstås få möjlighet att göra intervjuer med spelare och coacher, men med tanke på den rådande situationen kommer det se lite annorlunda ut.

Svenska Basketbollförbundet (SBBF) har tagit beslut att det inte kommer ske, vad SBBF anser vara, icke nödvändig kontakt med personer utanför laget och staben. Detta under tiden då laget fortfarande befinner sig i Sverige. På plats i Valencia lever vi under FIBA:s regelverk och där återkommer vi med mer information kring tillgänglighet och annat viktigt.

Vid två tillfällen innan avresa till Spanien har skrivande press möjligheten att boka telefonintervjuer med spelare och coacher.

Dessa datum och tider gäller:
Onsdag 26/5 – 13.30-15.00
Fredag 11/6 – 13.30-15.00

Intervjuer efter träningsmatcher
Dessutom finns möjlighet att efter träningsmatcherna genomföra telefonintervjuer.
Vid intresse för intervjuer kontaktar ni pressansvarige Robin Svensson, på 073-832 99 99 eller robin.svensson@basket.se.

Det kommer laddas upp bilder från träningar och träningsmatcher på landslagets konto på Flickr som press och media kan använda redaktionellt, med angiven fotokredd.
Svensk Baskets bildarkiv på Flickr >>>

Rättighetsinnehavare
För sändande TV-bolag och Sveriges Radio kommer det skickas ut inbjudningar där det går att träffa spelare och coacher, men givetvis med strikta regler och förhållningssätt.

Frågor
Vid frågor, kontakta pressansvarige Robin Svensson.

Foto: Sofia Andersson (FotograFia), SBBF

Silvana Imam släpper ”Känslan” – Sveriges officiella låt till Basket-EM7.6.2021 08:06:29 CEST | Pressmeddelande

Lekfull, medryckande, pang på och magisk som den bästa av basketmatcher. Nu kommer ”Känslan”, basketambassadören Silvana Imams låt till basket-EM som avgörs i Spanien 17–27 juni. Medverkar i låtens video gör landslagsstjärnorna Frida Eldebrink och Kalis Loyd. I samband med släppet lanseras även en klädkollektion ihop med adidas där överskottet används till ett stipendium vars syfte blir att främja basket som inkluderande kraft. Låten släpps 14 juni.