Pressinfo inomhus-EM 2021

4-7 mars avgörs Inomhus-EM i Torun, Polen. Nedan följer info om hur svensk media kan bevaka mästerskapet.

Inomhus-EM 2021 blir på många sätt ett annorlunda mästerskap. Ingen publik tillåts, en högst begränsad del av medier får bevaka på plats - och testning av alla ska ske både innan och efter ankomst.

Endast två journalister och två fotografer ges möjlighet att bevaka på plats från varje nation. Alla nationella friidrottsförbund fick i uppgift av Europeiska Friidrottsförbundet att nominera dessa. Svensk Friidrott har valt att ge två platser till TT (skrivande + foto), en fotoplats till Deca Text & Bild - och den sista platsen till Svensk Friidrotts kommunikatör Gustav Orbring.

Nomineringarna har gjorts utifrån perspektivet att kunna serva svensk media på plats i så stor utsträckning som möjligt - med löpande information och intervjuer på distans.

"Remote Media" - Ackreditering fram till 5 februari

I tillägg kommer det finnas möjlighet att ackreditera sig som "Remote Media", för att få möjlighet till intervjuer från mixade zonen på distans. Europeiska förbundet håller på att jobba fram en egendesignad digital tjänst som alla medier kan koppla upp sig på. Mer information om hur tjänsten fungerar kommer senare.

Ackreditera er redan nu som "Remote Media" på den här länken:

Deadline för ackreditering är 5 februari, alltså fredag nästa vecka.

Sista uttagning och digital pressträff

Slutgiltig uttagning till inomhus-EM görs efter inomhus-SM i Malmö, d.v.s. 22 februari. I tillägg planerar vi för en digital pressträff ungefär en vecka innan mästerskapet, efter att truppen presenterats. Mer info om detta kommer inom kort.

Uttagningskriterier finner ni här.

Tidsprogram inomhus-EM

Kontakt European Athletics: media@european-athletics.org