Pressinformation: Skogsindustrierna informerar om olika myndigheters och aktörers roller vid skogsbränder

En översikt över roll- och ansvarsfördelning vid större skogsbränder. Informationen är primärt sammanställd för att ge media ett stöd i att hitta rätt kontakter.

För att se det här innehållet från www.skogsindustrierna.se måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Förra årets skogsbränder rapporterades intensivt i svenska medier. Skogsbränder är dramatiska och kan snabbt bli akuta situationer för människor, djur och byggnader – utöver de träd som skadas och förstörs. Av Sveriges skogar drabbades cirka en promille av förra årets skogsbränder, men även det var mer än på länge och resulterade i hårt tryck på samhällets resurser och massiv rapportering och debatt i media.

Hittills i år har skogsbränderna lyckligtvis inte varit lika vanliga jämfört med förra, men om vädret slår om och torkan sprider sig är det viktigt att vara förberedd. För att sommarens medierapportering ska bli faktagrundad och balanserad för läsare, lyssnare och tittare är det viktigt att ha tillgång till kunskap om roller och ansvarsfördelning bland myndigheter och andra aktörer vid skogsbränder. I samråd med myndigheter och aktörer erbjuder vi på Skogsindustrierna information samlad på ett och samma ställe med förhoppningen att förtydliga denna ansvarsfördelning och underlätta tillgång till fakta och talespersoner om behovet uppstår.

Informationen finns sammanställd på Skogsindustriernas hemsida: Myndigheters och skogsnäringens ansvar vid skogsbränder

DEBATT: Ge oss möjligheten att bli fossilfria, regeringen6.3.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Skogsindustrin arbetar ständigt mot att öka klimattnyttan. 2040 är målet för industrin att ha helt fossilfria transporter. Men för att lyckas med målen krävs det att regeringen tar sitt ansvar. Ett sådant ansvarsområde börjar redan med den infrastrukturproposition som regeringen lägger fram till riksdagen. Det skriver Viveka Beckeman, vd vid Skogsindustrierna och Elin Swedlund, ansvarig för transportfrågor vid Skogsindustrierna.