Pressinformation: Skogsindustrierna informerar om olika myndigheters och aktörers roller vid skogsbränder

En översikt över roll- och ansvarsfördelning vid större skogsbränder. Informationen är primärt sammanställd för att ge media ett stöd i att hitta rätt kontakter.

Förra årets skogsbränder rapporterades intensivt i svenska medier. Skogsbränder är dramatiska och kan snabbt bli akuta situationer för människor, djur och byggnader – utöver de träd som skadas och förstörs. Av Sveriges skogar drabbades cirka en promille av förra årets skogsbränder, men även det var mer än på länge och resulterade i hårt tryck på samhällets resurser och massiv rapportering och debatt i media.

Hittills i år har skogsbränderna lyckligtvis inte varit lika vanliga jämfört med förra, men om vädret slår om och torkan sprider sig är det viktigt att vara förberedd. För att sommarens medierapportering ska bli faktagrundad och balanserad för läsare, lyssnare och tittare är det viktigt att ha tillgång till kunskap om roller och ansvarsfördelning bland myndigheter och andra aktörer vid skogsbränder. I samråd med myndigheter och aktörer erbjuder vi på Skogsindustrierna information samlad på ett och samma ställe med förhoppningen att förtydliga denna ansvarsfördelning och underlätta tillgång till fakta och talespersoner om behovet uppstår.

Informationen finns sammanställd på Skogsindustriernas hemsida: Myndigheters och skogsnäringens ansvar vid skogsbränder

Skogsnäringen spelar en avgörande roll i klimatarbetet - nya beräkningar visar betydligt högre bidrag än officiell statistik27.6.2019 11:30:58 CESTPressmeddelande

Den svenska skogsnäringen har en positiv effekt på det globala klimatet motsvarande 93 miljoner ton koldioxid per år, när både skogen och skogens produkter räknas med. Det innebär att skogsnäringens positiva klimateffekt är nästan lika stor som den totala svenska konsumtionens utsläpp av 100 miljoner ton koldioxid per år.