Pressinjudan: Konjunkturseminarium med Getinges vd Mattias Perjos

Konjunkturnedgången som pågått under det senaste året har mattats av under tredje kvartalet och arbetsmarknaden fortsätter att växa kraftigt. Men vad väntar för Göteborgsregionen nästa år? Välkommen på Business Region Göteborgs konjunkturseminarium onsdagen den 4 december.

Business Region Göteborg arrangerar sina välbesökta konjunkturseminarier två gånger om året. Onsdagen den 4 december är det dags igen. På scen redogör Henrik Einarsson, etableringschef, och Peter Warda, analytiker, för den regionala konjunkturen i ett globalt perspektiv. I samband med seminariet släpps också den senaste konjunkturrapporten, Konjunkturen #3 2019.

Därefter modererar Kajsa Dahlsten ett samtal med Mattias Perjos, vd på Getinge med huvudkontor i Göteborg, om hur det är att driva ett av de ledande internationella företagen inom medtech och life science. Getinge visar, trots tecken på en avmattning av konjunkturen, på fortsatt stark tillväxt och förbättrade marginaler.

Varmt välkomna!

Datum: 2019-12-04

Tid: Registrering och kaffe från kl 07:30. Seminariet startar kl 08:00 och slutar kl 09:00.

Plats: Stenhammarsalen, Konserthuset, Götaplatsen, Göteborg

Bengt Kjellin
Presschef
+46(0)31 367 61 64
Epost: bengt.kjellin@businessregion.se

Nu växlar Göteborg upp takten mot utsläppsfria bygg- och anläggningsplatser11.3.2020 09:00:00 CETPressmeddelande

Arbetsmaskiner står för 20 procent av transportsektorns utsläpp i landet. Andelen kommer att öka ytterligare om inget görs. För Göteborg som ska växa med ungefär en tredjedel fram till 2035 är detta således en väldigt viktig fråga. Efter en välbesökt marknadsdialog med branschen jobbar nu Göteborgs Stad vidare mot tuffare upphandlingskrav för att påskynda omställningen.

Pressinbjudan 10/3: Ett växande Göteborg satsar på utsläppsfria bygg- och anläggningsplatser6.3.2020 11:40:52 CETPressmeddelande

Arbetsmaskiner står för 20 procent av transportsektorns utsläpp i landet. Andelen kommer att öka ytterligare om inget görs. För Göteborg som ska växa med ungefär en tredjedel fram till 2035 är detta således en väldigt viktig fråga. Därför kraftsamlar Göteborg för att påskynda omställningen till utsläppsfria bygg- och anläggningsplatser. Tisdagen den 10 mars samlas ett 90-tal aktörer från branschen och Göteborgs Stad för en marknadsdialog för att ta fram upphandlingskrav som styr utvecklingen åt rätt håll. Media hälsas varmt välkomna.