Presskonferens: En vård fri från diskriminering - Vänsterpartiets toppnamn från Riksdag och Region presenterar ny rapport på Malmö C

Momodou Jallow (Riksdagsledamot för Vänsterpartiet och ordförande i Afrosvenskarnas forum för rättvisa) och Sara Svensson (gruppledare för Vänsterpartiet i Region Skåne) finns på plats i Vänsterpartiets tält på centralstationen i Malmö för att presentera andra delen i rapportserien En jämlik vård.

I Sverige ska all vård ges efter behov oavsett vem du är. Tyvärr är det inte alltid så. Det finns skillnader i vem som får vilken vård och hur den ges. Samhällets maktstrukturer och normer präglar vilket mottagande du får som människa och som patient - och det syns i statistik och undersökningar både nationellt och i Skåne.

Diskrimineringslagen finns till för att skydda mot diskriminering i samhället. I rapporten En vård fri från diskriminering ser vi närmare på tre olika diskrimineringsgrunder och dess följder inom hälso- och sjukvården: diskriminering på grund av etnicitet; sexuell läggning eller könsöverskridande uttryck och diskriminering på grund av funktionsvariation.

Vänsterpartiet tror att det är fullt möjligt att forma en vård fri från diskriminering - om den politiska viljan finns.
Hos Vänsterpartiet finns den.

Välkomna på presentation och diskussion med fokus på diskriminering inom vården utifrån etnictet.

Plats: Vänsterpartiets tält inne på Malmö centralstation

Tid: Fredag 27/4 11:00

För att läsa hela rapporten, klicka här.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Vänsterpartiet i Skåne går till val på kortare arbetstid, fler vårdplatser och en tillgänglig, enkel och billig kollektivtrafik21.6.2018 18:46Pressmeddelande

I veckan släppte Vänsterpartiet i Skåne sitt regionpolitiska program för åren 2018-2020. I programmet ryms Vänsterpartiets politik för ett mer jämlikt Skåne - och för en region som inför 30 timmars arbetsvecka, öppnar upp och utökar antalet vårdplatser och arbetar för fri kollektivtrafik för barn, unga och pensionärer.

Rekordstor uppslutning i Vänsterns första majtåg över regionen - Skåne samlas under budskap om arbetsrätt och jämlikhet1.5.2018 17:36Pressmeddelande

Första maj är arbetarrörelsens internationella högtidsdag som högtidlighålls sedan 1890. 2018 blev det rekordstor uppslutning över hela Skåne - Vänsterpartiets 14 arrangemang på lika många orter lockade över 6800 deltagare till demonstrationståg, mat och musik. Talade gjorde bland annat Rossana Dinamarca, Hanna Gedin och Momodou Jallow och musiken stod bland andra Mikael Wihe och Röda Kapellet för.