Presskonferens: En vård fri från diskriminering - Vänsterpartiets toppnamn från Riksdag och Region presenterar ny rapport på Malmö C

Momodou Jallow (Riksdagsledamot för Vänsterpartiet och ordförande i Afrosvenskarnas forum för rättvisa) och Sara Svensson (gruppledare för Vänsterpartiet i Region Skåne) finns på plats i Vänsterpartiets tält på centralstationen i Malmö för att presentera andra delen i rapportserien En jämlik vård.

I Sverige ska all vård ges efter behov oavsett vem du är. Tyvärr är det inte alltid så. Det finns skillnader i vem som får vilken vård och hur den ges. Samhällets maktstrukturer och normer präglar vilket mottagande du får som människa och som patient - och det syns i statistik och undersökningar både nationellt och i Skåne.

Diskrimineringslagen finns till för att skydda mot diskriminering i samhället. I rapporten En vård fri från diskriminering ser vi närmare på tre olika diskrimineringsgrunder och dess följder inom hälso- och sjukvården: diskriminering på grund av etnicitet; sexuell läggning eller könsöverskridande uttryck och diskriminering på grund av funktionsvariation.

Vänsterpartiet tror att det är fullt möjligt att forma en vård fri från diskriminering - om den politiska viljan finns.
Hos Vänsterpartiet finns den.

Välkomna på presentation och diskussion med fokus på diskriminering inom vården utifrån etnictet.

Plats: Vänsterpartiets tält inne på Malmö centralstation

Tid: Fredag 27/4 11:00

För att läsa hela rapporten, klicka här.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Inbjudan: Malin Björk, Vänsterpartiet Skåne och Vänsterpartiet Malmö håller samtal om aborträtt5.9.2018 17:24Pressmeddelande

Kvinnors rätt till sin egen kropp är helt grundläggande. Just nu blåser det konservativa vindar i Europa och Sverige: aborträtten hotas av begränsningar och förbud och diskussioner om samvetsfrihet lyfts dagligen i den svenska valrörelsen. Malin Björk, vänsterpartiets EU-parlamentariker, Sara Svensson, gruppledare för Vänsterpartiet i Skåne och Hanna Thomé, vänsterpartiets kommunalråd i Malmö, bjuder in till samtal om hur vi praktiskt kan försvara rätten till fri abort.