Presskonferens: En vård fri från diskriminering - Vänsterpartiets toppnamn från Riksdag och Region presenterar ny rapport på Malmö C

Momodou Jallow (Riksdagsledamot för Vänsterpartiet och ordförande i Afrosvenskarnas forum för rättvisa) och Sara Svensson (gruppledare för Vänsterpartiet i Region Skåne) finns på plats i Vänsterpartiets tält på centralstationen i Malmö för att presentera andra delen i rapportserien En jämlik vård.

I Sverige ska all vård ges efter behov oavsett vem du är. Tyvärr är det inte alltid så. Det finns skillnader i vem som får vilken vård och hur den ges. Samhällets maktstrukturer och normer präglar vilket mottagande du får som människa och som patient - och det syns i statistik och undersökningar både nationellt och i Skåne.

Diskrimineringslagen finns till för att skydda mot diskriminering i samhället. I rapporten En vård fri från diskriminering ser vi närmare på tre olika diskrimineringsgrunder och dess följder inom hälso- och sjukvården: diskriminering på grund av etnicitet; sexuell läggning eller könsöverskridande uttryck och diskriminering på grund av funktionsvariation.

Vänsterpartiet tror att det är fullt möjligt att forma en vård fri från diskriminering - om den politiska viljan finns.
Hos Vänsterpartiet finns den.

Välkomna på presentation och diskussion med fokus på diskriminering inom vården utifrån etnictet.

Plats: Vänsterpartiets tält inne på Malmö centralstation

Tid: Fredag 27/4 11:00

För att läsa hela rapporten, klicka här.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Ett stort misstag av Alliansen att avveckla demensvården i Skåne4.4.2019 16:40:05 CESTPressmeddelande

Demenssjukdom är vanligt förekommande och drabbar ofta både den insjuknade och de anhöriga hårt. En diagnos tidigt i sjukdomsförloppet kan göra mycket stor skillnad för grad av ohälsa och kan underlätta behandling för alla inblandade. Det möjliggör också för en enklare planering av vårdplatser i regionen. Alliansen drar nu in finansieringen, 4 miljoner, som var avsatta för ett fortsatt arbete med den skånska demensstrategin.

Skånska vänsterpartister djupt oroade över utvecklingen för Arbetsförmedlingen1.4.2019 15:43:44 CESTPressmeddelande

Resultatet av Moderaternas och Kristdemokraternas budget träder nu i kraft. Samtliga fem högerpartier släppte fram en budget med starkt negativa följder för den gemensamma välfärden. Stora nedskärningar gör att 17/23 av Arbetsförmedlingens skånska kontor nu tvingas stänga och medför en oviss framtid för de anställda och de inskrivna. Som kommunala företrädare för Vänsterpartiet väcker beskedet både ilska, sorg och många frågor. Skåne drabbas hårt av de många nedläggningarna, samtidigt som vi är en region som redan har låg sysselsättning i nationella jämförelser. Nu minskar samhällsservicen och därmed möjligheterna för våra invånare ytterligare. Arbetsförmedlingen har i sitt uppdrag väl inarbetade strategier för arbete med rehabilitering, anpassade arbetsplatser för personer med funktionsnedsättning och etablering av nyanlända. Vi ser det som oerhört viktigt att dessa grupper fortsatt får stöd i sina processer. Skåne ska vara till för alla – inte bara de med starkast förutsättningar för