Presskonferens om resultatet i kyrkovalet

Välkommen till presskonferens om kyrkovalets resultat, måndag den 18 september i Stockholm (se nedan). Kyrkovalledaren Anki Bondesson ger fakta om valresultatet, och biskop Ragnar Persenius samt kyrkomötets ordförande Karin Perers kommenterar.

Den 17 september är det kyrkoval inom Svenska kyrkan. Röstberättigade är 5,1 miljoner medlemmar från 16 år. Foto: Johan Nilsson.

Tid och plats: Måndag 18 september kl 08:45-ca 09:30, på IOGT-NTO Klara konferens, lokal Kulturen. Adress: Klara Södra Kyrkogata 20, Stockholm. Tid för intervjuer finns fram till kl 10. Kaffe och te serveras.

Medverkande: Ragnar Persenius, biskop i Uppsala stift och seniorbiskop i biskopsmötet (tillgänglig till 09:30), Karin Perers, ordförande i kyrkomötet samt Anki Bondesson, kyrkovalledare.

Anmälan: mejla namn, redaktion och mobilnummer till pressekreterare Ewa Almqvist, senast fredag 15 september kl 15. E-post: ewa.almqvist@svenskakyrkan.se, tfn/sms 0705-469677.

Valvaka
Efter att vallokalerna har stängt, finns möjlighet för media att vara med på valkansliets valvaka i samband med att rösterna registreras. Kyrkomötets röster räknas först, och preliminärt valresultat beräknas vara klart runt midnatt.

Resultatrapporteringen följs på tv-skärmar. Kyrkovalledaren Anki Bondesson finns på plats, och under kvällens lopp kommer valvakan även att besökas av generalsekreterare Helén Ottosson Lovén, analyschef Pernilla Jonsson, kyrkomötets ordförande Karin Perers med flera. Valkansliet bjuder på fika.

Tid och plats: 17 september från kl 20 på Kyrkokansliet/Historicum, S:t Larsgatan 2, Uppsala.

Anmälan: mejla namn, redaktion och mobilnummer till pressekreterare Ewa Almqvist,senast fredag 15 september kl 15. E-post: ewa.almqvist@svenskakyrkan.se, tfn/sms 0705-469677.

LÄS om kyrkovalet: www.svenskakyrkan.se/kyrkoval