Pressmeddelande: Hans Oscarsson
Årets Finansprofil 2018

Hans Oscarsson, CFO Volvo Cars, är Årets Finansprofil 2018. Det avslöjades i samband med Super Summit – Makroekonomiskt forum som FinansKompetensCentrum arrangerade på Handelshögskolan under torsdagen den 31 januari.

Hans Oscarsson, CFO Volvo Cars, är Årets Finansprofil 2018.

”Med hjärtat i bolaget och en stark tro på varumärkets roll i framtiden har han varit med och lett den stora transformationen för sitt bolag och samtidigt haft en tydlig vision om finansfunktionens förändrade form för att matcha nya och framtida affärsmodeller” lyder juryns motivering.

Dessutom har Hans Oscarsson varit en nyckelperson vid nyetableringar i regionen kopplade till koncernen, inte minst i samband med Geelys förvärv av Volvo Cars, anser juryn och lyfter fram att Hans Oscarsson också är ett mycket uppskattat bollplank för Göteborgs Handelshögskola.

– Det känns otroligt bra att få den här utnämningen, inte bara för mig personligen utan för hela finansorganisationen, säger Hans Oscarsson som haft en framträdande position på Volvo Cars sedan 1990.

Efter det att Geely köpte Volvo Cars har man fått fria händer att bygga en självständig finansfunktion och utforma egna processer och arbetssätt berättar han.

– Vi har gjort en jätteresa och priset är ett kvitto på att det vi åstadkommit fungerar och uppskattas. Att som CFO få vara med och bygga allt detta – det är ju en möjlighet många bara drömmer om. Finansfunktionen står definitivt inför stora omställningar i framtiden i och med digitalisering och robotics. Jag tror att det kommer att vara stökigt och sökande i ett par år, men efter det kommer kvaliteten att vara så mycket högre. Det finns otroligt många nya affärsmodeller att ge sig in i.

Årets Finansprofil delas årligen ut av FinansKompetensCentrum till en person som har gjort en speciell insats inom finansområdet, är en förbild inom finansbranschen i Göteborgsregionen, verkar i regionen och har satt Göteborg på finanskartan i Sverige eller finans på Göteborgskartan.

Under gårdagen delades även FinansKompetensCentrums Hederspris ut till Rolf Lundström, vd för Provobis Holding AB och med lång bakgrund inom både hotell- och spelbranschen. Redan 1963 var han med och grundade det som kom att bli Cherryföretagen, ur vilket Netent sedan föddes.

– Det är viktigt för finansbranschen här i regionen med goda förbilder som driver på utvecklingen och jag tycker att årets två pristagare på var sitt sätt visar vägen framåt. Vi är på goda grundar stolta över att de båda har valt att verka i Göteborg, säger Karin Eriksson, verksamhetsansvarig FinansKompetensCentrum.

FinansKompetensCentrum, som drivs av Business Region Göteborg, är Västsveriges enda oberoende finansförening och ett forum för att utveckla finanssektorn som har stor betydelse för Göteborgsregionens ekonomi och affärsmiljö. Vi agerar språkrör för medlemmar i viktiga frågor för att stärka det finansiella klustret i Göteborgsregionen och bädda för ett långsiktigt hållbart affärsklimat. Vår vision är att Göteborg ska uppfattas som ett betydelsefullt och inflytelserikt finansiellt centrum i Skandinavien.

Kontakt: Karin Eriksson, verksamhetsansvarig FinansKompetensCentrum.
031-367 61 59, karin.eriksson@businessregion.se
Presschef: Bengt Kjellin,
031- 367 61 64, bengt.kjellin@businessregion.se

Hans Oscarsson, CFO Volvo Cars, är Årets Finansprofil 2018.

EU-pris till strategin bakom Göteborg Stads näringslivsstrategiska program  27.6.2019 07:15:00 CESTPressmeddelande

Business Region Göteborg har tagit emot priset “European Entrepreneurial Region Award 2020” (EER Award 2020). – Vi är så glada och stolta över priset! Det är en bekräftelse på framdriften av det näringslivsstrategiska programmet som drivs av Business Region Göteborg, säger Pia Areblad, ansvarig för Göteborgs Stads näringslivsstrategiska program på Business Region Göteborg.