Pressmeddelande: Så firas första maj 2020

Nu är programmet klart för årets första majfirande. Resultatet: en späckad direktsändning, med alltifrån tal från Stefan Lövfen och Karl-Petter Thorwaldsson till musikunderhållning och andra programpunkter.

När Socialdemokraterna och LO bjuder in till årets första maj-firande blir det av naturliga skäl med ett annorlunda upplägg jämfört med andra år.

–     Givet läget med den pågående pandemin så ställer vi om firandet till att bli helt digitalt. Det har dock aldrig varit fråga om att ställa in: behovet av folkrörelsearbete blir ju inte mindre i tider av oro utan snarare tvärtom. Dessutom har ju årets paroll ”Ett starkare samhälle” om möjligt blivit ännu viktigare när vi ser vad vi tillsammans måste göra för att ta ansvar och hjälpas åt när vi utsätts för prövningar, säger Lena Rådström Baastad, partisekreterare för Socialdemokraterna.

Under en knapp timme, med start kl 11.00, direktsänds arrangemanget på Socialdemokraternas och LO:s respektive Facebook-sidor samt på Socialdemokraternas Youtube-kanal. Även SVT kommer att sända från arrangemanget, men då endast talen. För den som vill följa hela firandet gäller de digitala kanalerna.

–     Första maj är en viktig dag för oss och hela arbetarrörelsen. I år blir firandet digitalt och därför annorlunda, men vi ska fortfarande se till att våra medlemmars röster och krav på ett bättre samhälle hörs tydligt, för det är LO-förbundens medlemmar som bär upp samhället, oavsett om ekonomin går bra eller dåligt. Och kanske har det blivit extra tydligt under den kris som coronaviruset har orsakat. Därför fortsätter vi arbetet med att skapa trygghet för vanligt folk, säger Therese Guovelin, LOs förste vice ordförande.

Förutom det centrala arrangemanget så finns det ett antal lokala arrangemang innan eller efter det centrala – samtliga är dock digitala. För den som brukar demonstrera på första maj finns det också fler sätt att visa hur viktig den här dagen är. Till exempel genom att hänga ut något rött från balkongen eller fönstret.

Viktiga hållpunkter, programmet för 1 maj 2020:

11.00            Sändningen startar

11.01            Tal av Stefan Löfven, partiordförande (S) tillika statsminister

11.10            Musikunderhållning

11.15            Röster från landet

11.25            Musikunderhållning

11.31            Tal av Karl Petter Thorwaldsson, ordförande LO

11.41            Filmvisning, LO

11.45            Internationalen

Tips på vad du kan du göra för att visa att du firar första maj:
- Häng ut något rött från balkongen eller fönstret. Ta gärna också en bild och ladda upp på sociala medier med #förstamaj

- Uppdatera din profilbild på Facebook med årets första maj-märke. Klicka här!

- Följ livesändningen, delta i kommentarsfälten och uppmana partikamrater från hela landet att göra det samma.

Presskontakt och frågor om arrangemanget, Socialdemokraterna:
Jimmy Blomqvist Larsson, pressekreterare
0705623113, jimmy.blomqvist.larsson@socialdemokraterna.se

Presskontakt, LO:
LO:s pressjour
08-796 25 26, press@lo.se

Skolan viktigt vaccin mot kriminalitet4.2.2020 14:52:25 CETPressmeddelande

Svenska folket ser kopplingen mellan misslyckanden i skolan och risk för kriminalitet. En ökad utslagning och segregation skapar otrygghet. Om barn och unga inte lyckas i skolan ökar riskerna att hamna snett. Lika hårda som vi ska vara mot brotten ska vi vara mot brottens orsaker. Då räcker det inte att göra som det högerkonservativa blocket med Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna, som gärna ställer upp på regeringens förslag om skärpta straff men som samtidigt rycker undan långsiktiga satsningar på utsatta områden. Socialdemokraterna driver en politik som lägger hela pusslet för ett starkt och tryggt samhälle.