Pressmeddelande Spring Wine & SpiritsExklusivt släpp av Pasqua Hey French You could have made this but you didn't

Nu lanseras en begränsad upplaga av Pasqua Hey French (You could have made this but you didn't). Vinet har tidigare bara funnits på restaurang men den stora efterfrågan gör att det nu släpps i beställningssortimentet.

Pasqua Vigneti e Cantine grundades för ganska exakt 100 år sedan när bröderna Pasqua köpte mark utanför Verona i Veneto. Idag drivs egendomen av tredje generationen Pasqua och utmärks av en utmärkande experimentlusta och nyfikenhet i både vingård och vineri. Det vita vinet Hey French är något av deras innovativa hjärtebarn, där de har gjort precis som de vill gällande blandning av druvor, årgångar och vinifiering. Namnet insinuerar att denna typ av vin aldrig skulle kunna göras i Frankrike, landet med de stränga appellationslagarna. Vi lanserar nu Hey French Edizione II, den andra upplagan av experimentvinet som blev en smärre succé. Vinet har tidigare bara funnits på restaurang men den stora efterfrågan har gjort att importören Spring Wine & Spirits nu även släpper det i beställningssortimentet. Den minimala produktionen gör dock att endast 120 flaskor kan släppas.

Hey French Edizione II är gjord på druvorna garganegapinot bianco och sauvignon blanc från vingårdar i östra Soave. Den dominerande druvan garganega kommer från Monte Calvarina. Vinet är även en blend gällande årgång och innehåller fyra utvalda årgångar från 2010-talet: 2015, 2016, 2017, 2018. Varje vingård och årgång vinifierades separat, men på samma sätt. Druvorna skalmacererades i tio timmar, delar av vinet genomgick sedan malolaktisk jäsning. När vinet var färdigjäslägrades det i sex månader på franska ekfat.

Det här är en fantastisk kombination av aromatisk smakrikedom, integrerade och krämiga ekfatstoner samt en uppfriskande syra. Vinet har en komplex doft av mogna stenfrukter, ekfat, citrus, blommor och färska örter. Smaken är torr, generös och fyllig med toner av exotisk frukt, fräsch syra och mycket lång eftersmak. Vinner på en högtidlig runda i karaff för att få blomma ut till sin fulla potential.

Hey French Edizione II har bland annat fått 92 poäng av vinkritikerna James Suckling och tilldelades guldmedaljen i WOW The Italian Wine Competition 2021.

Pasqua Hey French You could have made this but you didn't

Pris: 370 kr

Art nr: 52258

Alk halt: 13,5 % vol.

Volym: 750 ml

Plantation Vintage Panama 2008 – Under the Sea Collection16.11.2021 14:16:25 CET | Pressmeddelande

Plantation fortsätter nu sin vintageresa genom romvärldens paradisiska länder. Efter de färgsprakande Birds of Paradise kommer nu Under the Sea. I serien ingår sex exceptionella buteljeringar i begränsade upplagor som går på djupet gällande rommens terroir, kultur och natur. Den 22 november släpps 294 flaskor av den första i serien, Plantation Vintage Panama 2008 i Systembolagets beställningssortiment. Artikelnumret är 54573 och priset 699 kronor.

Spring Wine & Spirits inleder samarbete med Diageo, världens största spritföretag28.10.2021 12:00:00 CEST | Pressmeddelande

Spring Wine & Spirits (dotterbolag till Spendrups AB) och Diageo har idag tecknat ett exklusivt avtal som innebär att Spring Wine & Spirits tar över försäljningen av Diageos hela spritportfölj till grossister, HoReCa (hotell, restaurang och catering) samt RTD (ready-to-drink) till Systembolaget och HoReCa. Diageo säljer idag ca 200 000 liter sprit till restaurangmarknaden och drygt två miljoner RTD-dryck på Systembolaget. Avtalet gäller från den 1 januari 2022.

Tillfällig lansering av Wohlmuth Ried Steinriegl Sauvignon Blanc 201915.10.2021 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Strålande nyheter för vinentusiaster som får bekanta sig med ytterligare ett släpp från Weingut Wohlmut. Den 19.e oktober släpps den lagringsdugliga Wohlmuth Ried Steinriegl Sauvignon Blanc i Systembolagets tillfälliga sortiment. Vinet kommer från en av Österrikes - och i synnerhet Südsteiermarks - mest anrika producenter, har artikelnummer 90448 och kostar 199 kr. 600 flaskor släpps.

Plantations single cask lanseras i två omgångar – första fem faten släpps 28 oktober7.10.2021 07:58:34 CEST | Pressmeddelande

Plantation fortsätter att utforska rommens gränser. Nu är det äntligen dags för deras årliga Single Cask-släpp. De första fem lanseras den 28 oktober och följs upp av ett släpp med ytterligare fem singelfat den 25 november. Det är tio minst sagt unika romupplevelser. Vad sägs om rom lagrad på ölfat från Duvel eller bourbonfat från Kentuckydestilleriet Bardstown? Samtliga buteljeringar har naturligtvis fått slutlagring i Cognac, Frankrike i sann Plantationanda.