Pressträff inför Paralympics, möt medaljhoppet Nicolina Pernheim i Göteborg

Paralympics närmar sig och därmed även Nicolina Pernheims jakt på medalj i judo efter den förlorade bronsmatchen senast i Rio de Janeiro 2016. Nicolina Pernheim är blind sedan födseln och var endast 4 år när hon började med judo. Sedan dess har hon blivit en av de absolut bästa inom judon för personer med synnedsättning. Nicolina tävlar i klassen B1 (blinda) men tvingas möta delvis seende motståndare som tävlar i både B2 och B3 då reglerna inom Paralympics inte särskiljer dessa klasser. Nicolina Pernheim är idag 7:a på världsrankingen i 63-kilosklassen och är den högst rankade blinda judokan i sin viktklass.

Nicolina Pernheim som vinnare. Foto: Sveriges Paralympiska Kommitté.

Inför Paralympics arrangeras en pressträff i Göteborgs Judoklubbs dojo på Andra Långgatan 48 där ni får möjlighet att intervjua Nicolina Pernheim och förbundstränare Martin Pernheim.

Det kommer även att finnas möjlighet för fotografering och filmning på mattan med Nicolina Pernheim och hennes sparring/ledsagare Alice Elkjaer.

Fredag 13/8

Program:

13.00 - 13.30: Snabbtest för covid (inget får riskeras inför Paralympics).

13.30 - 14.00: Intro och presentation samt frågor, Martin Pernheim

14.00 - 16.00: Enskilda intervjuer samt fotografering och filmning.

Föranmälan senast 12/8 kl 12.00 till Martin Pernheim: martin.pernheim@judo.se

Nicolina Pernheim som vinnare. Foto: Sveriges Paralympiska Kommitté.

Nicolina Pernheim utslagen ur Paralympics efter rekordsnabb match28.8.2021 07:14:00 CEST | Pressmeddelande

Vid Paralympiska spelen i Rio de Janeiro var blinda Nicolina Pernheim ytterst nära att ta hem bronset i 63-kilosklassen. I år var det en revanschsugen Pernheim som åkte till Tokyo med siktet inställt på medalj. Drömmen om en medalj försvann dock i återkvalsmatchen där motståndaren, bara tre sekunder in i matchen, fick in ett benkast på Pernheim som gav henne ippon och därmed segern. Förlusten innebar att Paralympics var över för den här gången för Nicolina Pernheim.

Robin Pacek utslagen ur OS i jämn match mot världsettan27.7.2021 07:17:46 CEST | Pressmeddelande

Efter två vinster i de inledande matcherna på OS ställdes Robin Pacek i åttondelsfinalen mot världsettan och regerande världsmästaren Matthias Casse från Belgien. Det blev en jämn match där både Pacek och Casse tog poäng i ordinarie tid och matchen fick avgöras i golden score. Även där var det mycket jämt men till slut lyckades Casse få in ett kast på en trött Robin Pacek. En bra insats av Robin Pacek, men som tyvärr inte räckte hela vägen och Pacek är utslagen ur OS.