Pressträff inför Sverige-Turkiet 23 feb Quality Hotel Globe

Media välkomnas till Quality Hotel Globe i Stockholm (ej Quality Hotel Park som tidigare utskick) mellan 11.00 och 12.00 söndagen den 23 februari. Där finns chansen till intervjuer med spelare och coacher inför måndagen. Anmäl er medverkan till robin.svensson@basket.se och vem eller vilka ni vill prata med.

Vi närmar oss måndagen den 24 februari och snart går vi över 10 000 sålda biljetter vilket med råge är publikrekord för svensk landslagsbasket.

Det blir, kort och gott, en basketfest!

Pressträff

Sön 23 feb 11:00 - 12:00 Quality Hotel Globe

För ytterligare frågor kontakta Robin Svensson, mediaansvarig, på robin.svensson@basket.se

Tidigare resultat i gruppen

Kroatien - Sverige 72-56

Turkiet - Nederländerna 65-72

Motståndaren: Turkiet

FIBA världsranking: 15

Placering i senaste mästerskap: Utslagna i gruppspel VM 2019

Facit mot Sverige genom tiderna: 21 vinster, 7 förluster

De stora namnen som är där: Semih Erden, Mahmutoglu

De stora namnen som inte är där: Cedi Osman, Ersan Ilyasova

Styrkor: Shane Larkin (om han spelar), mästerskapsrutin

Svagheter: Spets utan Larkin

Turkiet letar revansch

Turkiet är ett historiskt jämnt basketland som alltid är med i mästerskap men väldigt, väldigt sällan lyckas hitta rätt när det verkligen gäller. Frånsett en silverplats på hemmaplan i VM 2010 är deras facit fyllt med utträden ur mästerskap innan medaljerna stod på spel. Senast förra sommaren, i VM 2019, hade de ett fantastiskt starkt lag med höga ambitioner men trots att de pressade USA så långt som till övertid innan de förlorade lyckades de ändå inte ta sig förbi första gruppspelet.

Sverige har en komplicerad historia mot Turkiet när turkarna har vunnit tre fjärdedelar av matcherna, men Sverige så sent som för två år sedan (nästan exakt på dagen) vann en av de mest dramatiska basketmatcherna som ett svenskt landslag någonsin har spelat. Nu är Turkiet ute efter revansch och de har verkligen lämnat silkesvantarna hemma för den här matchen.

Nyaste turken: Shane Larkin I en sensationell värvning presenterade den turkiska klubben, i nära samarbete med president Erdogan, sitt senaste nytillskott: Shane Larkin. Efter bara två säsonger i turkiska Anadolu Efes lyckades regering blixtsnabbt fixa ett turkiskt pass åt Larkin, vilket kan vara den bästa värvning ett Europeiskt landslag har gjort. Larkin är tillräckligt bra för att spela i NBA men har istället valt att spela i Europa, där han har gjort succé. Hans 49 poäng mot Bayern München i EuroLeague är poängrekord och hans 51-procentiga snitt på trepoängsförsök talar för sig självt.

Till följd av en stukad fot under den gångna veckan är nu Larkins medverkan osäker, han spelade inte hemma mot Nederländerna.

Turkiet kommer att bli en utmaning för Sverige även utan Larkin, med hans lagkamrat Dogus Balbay som ständig spelfördelare och NBA-meriterade Semih Erden under korgen. Balbay är en studsig veteran som är en pest i försvaret och nästan aldrig tar fel beslut i anfall, medan Erden fortfarande kan skapa poäng på egen hand under korgen. Även Melih Mahmutoglu är en poänggörare av rang och han gjorde 20 poäng på Nederländerna i fredags.

Läge för svensk skräll

Sverige kommer att slå ur underläge på måndag, men så var även läget för två år sedan. Med en rekordpublik i ryggen, en knivskarp gameplan från förbundskapten Hugo Lopez och stor vilja från ett ungt, svenskt landslag finns alla möjligheter att skrälla.

Turkiets stjärnglans behöver motas med en svensk, samspelt lagmaskin som vinner kampen om lösa bollar och kan hitta några enkla poäng bland kontring och anfallsreturer. Historien (och FIBA-rankingen) säger att Turkiet kommer glida mot ett ännu ett slutspel, men trender är som bekant till för brytas. Om det blir en svensk vinst kommer den att gå rakt in i historieböckerna.

Besöksadress Trålgränd 2