Pressträff med Jonas Sjöstedt i Almedalen

Välkomna på pressträff med Jonas Sjöstedt som presenterar en nyhet på Vänsterpartiets dag i Almedalen.

Var: Tältet i Almedalsparken, Visby

När: Klockan 10, tisdagen den 2 juli

Kontakt:
Jessica Nordh, Jonas Sjöstedts pressekreterare: 073-0762290

Vänsterpartiet säger nej till höjd pensionsålder29.5.2019 11:39:42 CESTPressmeddelande

Igår lade regeringen fram sitt förslag om höjd pensionsålder. Vänsterpartiet är kritiskt till höjningen då många inte klarar att arbeta ens till dagens pensionsålder. Det är helt orealistiskt att bara fokusera på åldern när det inte kombineras med kraftfulla satsningar på ett mer hållbart arbetsliv. - Den som arbetat ett helt yrkesliv ska kunna leva ett gott och värdigt liv. Så ser det inte ut med dagens pensionssystem. Av Kommunals medlemmar har 7 av 10 så låg inkomstpension att de får garantipension, trots att de har arbetat hela livet. Detta borde regeringen göra något åt, istället för att höja pensionsåldern, säger Nooshi Dadgostar, vice ordförande i Vänsterpartiet. Den höjda pensionsåldern motiveras med att vi lever längre och klarar av att arbeta längre. Det stämmer dock inte. Korttidsutbildade personers livstid minskar och klyftorna i arbetslivet ökar. Och för dem som klarar av några år extra blir effekterna ändå små. Enligt Kommunals beräkningar ger varje enskilt år efter 66 år