Pressträff med Magdalena Andersson i Almedalen

Finansminister Magdalena Andersson har pressträff på Socialdemokraternas dag 5 juli, klockan 13:00 i aulan på S:t Hansskolan i Visby.

Pressackreditering krävs.

Tid: 13:00

Plats: Aulan, S:t Hansskolan, S:t Hansgatan 32, Visby

Presskontakt, finansminister Magdalena Andersson:

Gösta Brunnander, 072-544 28 66
Isabel Lundin, 076-296 46 38

Socialdemokraterna i Almedalen – övriga aktiviteter

Tisdag 4 juli

Ekonomiskt seminarium

Joseph Stiglitz är finansminister Magdalena Anderssons gäst på årets ekonomiska seminarium. Temat är inkluderande tillväxt.

Tid: 13:15-14:45

Plats: Aulan, S:t Hansskolan, S:t Hansgatan 32, Visby

Anmäl deltagande till signhild.petren@socialdemokraterna.se, för att ta del av för press reserverade platser.

För mer information, läs tidigare pressmeddelande.

Onsdag 5 juli

Heta stolen med statsråd

Tid: 16:00-18:00

Plats: Socialdemokraternas tält i Almedalsparken

Invigning av partisekreterare Lena Rådström Baastad.  Nina Wadensjö, chefredaktör på Aktuellt i politiken och Kawa Zolfagary,  projektledare på Kommunal,  ställer frågor om aktuella ämnen till statsråden.

Deltar gör socialförsäkrings- och sjukvårdsminister Annika Strandhäll, näringsminister Mikael Damberg, inrikesminister Anders Ygeman och barn-äldre och jämställdhetsminister Åsa Regnér.

Tal av finansminister Magdalena Andersson

Tid:19:00

Plats: Scenen i Almedalsparken

Riksdagsledamot från Gotland Hanna Westerén hälsar välkommen, därefter följer artistunderhållning innan Magdalena Andersson inleder sitt tal.

För press- och mediefrågor om våra aktiviteter, kontakta pressekreterare Signhild Petrén, 070-636 50 74 eller signhild.petren@socialdemokraterna.se

Uppgörelsen om utskottsposterna klar26.9.2018 16:20Pressmeddelande

Presidieplatserna i riksdagsutskotten har idag fördelats efter en överenskommelse mellan Socialdemokraterna och Moderaterna. Socialdemokraterna tilldelades åtta ordförandeposter i utskotten och Moderaterna tilldelades sju ordförandeposter. Socialdemokraterna och Moderaterna har sedan fördelat posterna tillsammans med sina respektive samarbetspartier. Viceordförandeposterna tillföll enligt uppgörelsen den part som inte har ordförandeposterna. Därmed följs och vidareutvecklas den praxis som gällt under tidigare mandatperioder och regeringar. Ett antal poster som traditionellt sett tillfaller regeringssidan respektive oppositionen kommer att omfördelas efter regeringsbildningen. Det gäller finansutskottet, konstitutionsutskottet, utrikesutskottet, försvarsutskottet och EU-nämnden. Fördelningen inom det rödgröna blocket framgår enligt nedan: Ordförande arbetsmarknadsutskottet –Socialdemokraterna Ordförande civilutskottet – Miljöpartiet Vice ordförande finansutskottet – Socialdemokraterna O