Pressträff med Ulla Andersson om regeringens budget

Ulla Andersson, ekonomisk-politisk talesperson för Vänsterpartiet, ger kommentarer på regeringens vårändringsbudget i riksdagens bankhall idag.

När: Klockan 10.45, idag onsdag 10 april

Var: Riksdagens bankhall

Vänsterpartiets presstjänst, 070-6200064 (obs ej sms)

Marie Antman
Kommunikationschef Vänsterpartiet
marie.antman@riksdagen.se

Ulla Andersson,Vänsterpartiet: ”Ojämlikheten förstärks med regeringens budget”18.9.2019 11:15:14 CESTPressmeddelande

Ulla Andersson, Vänsterpartiets ekonomiskpolitiska talesperson är djupt kritisk mot den budget som är ett resultat av regeringens samarbete med sina nya borgerliga samarbetspartners Centern och Liberalerna. - I Socialdemokraternas Sverige sliter kvinnor ut sig i välfärden medan högavlönade och välbeställda män får stora skattesänkningar. Socialdemokraterna valde skattesänkningarna före välfärden, säger Ulla Andersson. Skattesänkningarna för höginkomsttagarna kostar hela 6 miljarder medan landets 290 kommuner knappt får 5 miljarder i generella statsbidrag att dela på tillsammans. Underfinansieringen av välfärden slår hårt mot gamla och barn och mot de anställda. Samtidigt som arbetslösheten ökar har slakten av arbetsförmedlingen slagit hårt mot de arbetslösa. - 73-punktsgängets budget innebär ett svek mot välfärden och klyftorna djupnar mellan de som redan har och de som inte har, säger Ulla Andersson. En sänkning av arbetsgivaravgiften för MC Donalds och Rut-företag för att anställa fo

Amineh Kakabaveh går ur Vänsterpartiet29.8.2019 12:55:40 CESTPressmeddelande

Amineh Kakabaveh meddelade i går eftermiddag, onsdag 28/8, att hon inte längre vill vara medlem i Vänsterpartiet. Önskemålet om utträde bekräftades av Amineh vid 17-tiden. Amineh Kakabaveh är därmed inte längre medlem i Vänsterpartiet. Då hon inte längre är medlem finns ingen anledning att fatta formella beslut i ärendet om eventuell uteslutning. Därmed konstaterar vi att Vänsterpartiet och Amineh Kakabaveh går skilda vägar.