Pressträff och invigning av E.ONs biogasanläggning i Högbytorp

Just nu byggs framtidens kretsloppsanläggning vid Högbytorp i Upplands-Bro, Stockholm. Hela anläggningen beräknas vara klar i början av 2020, men nu står den första etappen – biogasanläggningen – färdig för mottagning av matavfall och andra organiska restprodukter från hela regionen.

Bild: Scheiwiller Svensson arkitektkontor AB

Den 30 augusti inviger vi biogasanläggningen som är en viktig del av kretsloppsanläggningen i Högbytorp. Invigningstalar gör statssekreterare på miljö- och energidepartementet Per Ängquist, kommunstyrelsens ordförande i Upplands-Bro Camilla Jansson och E.ONs Sverigechef Marc Hoffmann. För att uppmärksamma satsningen och möjligheterna som skapas bjuder vi in till en pressträff där media välkomnas att vara med vid invigningen.

Dagens program

12.15 Avgång buss från Centralstationen.

13.00 Bussen stannar vid Willys i Bro för upphämtning av deltagare.

13.30 Invigning med bandklippning och tal av statssekreterare på miljö- och energidepartementet Per Ängquist, kommunstyrelsens ordförande i Upplands-Bro Camilla Jansson och E.ONs Sverigechef Marc Hoffmann.

13:50 ca Rundvandring.

14:30 Panelsamtal om biogasens roll att främja en fossilfri fordonsflotta, ren luft och ett cirkulärt samhälle i samarbete med BioDriv Öst. Deltagare är bland andra riksdagsledamot och ordförande för biogasutredning Åsa Westlund (S), Miljö-, skärgårds- och regionplaneringslandstingsråd i Stockholms läns landstings Gustav Hemming (C), Stockholms miljöborgarråd Katarina Luhr (MP) samt representanter från Axfood, Gröna Bilister, Scania och E.ON.

Under dagen finns det även möjlighet att titta på biogasdrivna fordonsmodeller för olika segment samt prata med tillverkare.

Dagen avrundas klockan 15.30. Då åker också bussen tillbaka, via Willys i Bro, och beräknas vara på Centralstationen omkring klockan 16.30.

Varmt välkomna!

Datum: torsdagen den 30 augusti

Tid: Invigningstal klockan 13.30. Därefter finns tid för intervjuer med invigningstalare samt projektledare och ansvariga från projektet.

Plats: Kretsloppsanläggningen i Högbytorp.

Vägbeskrivning: Vill du ta dig till Högbytorp med bil åker du E18 mot Enköping, Västerås. Avfart väg 269 mot Skokloster, Sigtuna, Bro. Sväng sedan vänster mot Skokloster, Sigtuna. Efter cirka 500 meter ser du infarten mot E.ONs anläggning. Följ vägen fram till E.ONs parkering. Tänk på att det är begränsade parkeringsmöjligheter i området. Vi kommer därför att ha en buss som kör från och till Stockholm. Om ni önskar plats i bussen ber vi er anmäla er till lena.berglund@eon.se eller telefon 0730-85 96 75. Meddela hur många ni blir och var ni hoppar på bussen.

Läs gärna mer om kretsloppsanläggningen i Högbytorp http://www.eon.se/hogbytorp

Bild: Scheiwiller Svensson arkitektkontor AB

E.ON är ett av Europas största privatägda energibolag med cirka 40 000 anställda och bidrar till omställningen av ett hållbart samhälle. E.ON Sverige, där även Danmark ingår, producerar och levererar energi och energilösningar i form av el, gas, värme, kyla samt energirelaterade tjänster till en växande privat- och företagsmarknad. E.ON har mer än 32 miljoner kunder i Europa och Nordamerika och vi har investerat 11 miljarder euro de senaste tio åren i förnybara energikällor.

Rekordstark försäljning av solceller från E.ON11.9.2018 10:04Pressmeddelande

Antalet installerade solceller växer snabbt i Sverige och försäljningen av solceller från E.ON har varit rekordstark det här året. Under 2018 beräknas försäljningen till privatpersoner och mindre företagskunder att öka med upp emot 250 procent jämfört med 2017. Genom att vara med före, under och efter installationen gör E.ON det tryggt och enkelt för kunden att skaffa solceller och i höst lanseras dessutom en unik app som gör det möjligt att följa produktion, konsumtion och hur lönsam solcellsinvesteringen är.