Pressträff om ny prognos från Industriarbetsgivarna: ”En ovanligt djup lågkonjunktur”

Sverige befinner sig i en mycket djup och allvarlig lågkonjunktur. En viss återhämtning har skett under sommaren, men produktionsnivåerna är fortfarande betydligt lägre än i början av året och arbetslösheten stiger kraftigt. Återhämtningen till ett normalläge före krisen kommer att ta flera år.

Hur ser den globala och svenska ekonomiska utvecklingen ut för resten av året? Vilka ekonomiska bedömningar gör Industriarbetsgivarna för 2021? Hur är stämningsläget i Industriarbetsgivarnas branscher – massa- och pappersindustrin, stålindustrin, gruvindustrin och byggnadsämnesindustrin?

Torsdagen den 10 september, kl.9.30, presenterar chefekonomen Kerstin Hallsten årets tredje ekonomiska rapport från Industriarbetsgivarna ”En ovanligt djup lågkonjunktur”. Rapporten presenteras på en pressträff.

På pressträffen medverkar också Industriarbetsgivarnas förhandlingschef Per Widolf som kommenterar kommande löneförhandlingar – där industrin är först ut och sätter märket för nästan tre miljoner löntagare.

Det är också möjligt att delta på länk via Teams.

Tid: Torsdagen den 10 september, kl. 9.30.

Plats: Industriarbetsgivarna, Storgatan 19
Näringslivets hus, plan 4

Lokal: LI-stora konferensrummet

Anmäl deltagande till Marina Lähteenmaa, kommunikationschef på
e-post: marina.lahteenmaa@industriarbetsgivarna.se eller tel: 072-247 50 33

Industriarbetsgivarna är arbetsgivarorganisationen för stål-, metall-, gruv-, massa-, pappers-, sågverks-, byggnadsämnes- och buteljglasindustri samt svetsmekanisk industri. Industriarbetsgivarna företräder nära 1000 medlemsföretag med cirka 90 000 anställda.

Kerstin Hallsten har en doktorsexamen inom nationalekonomi. Hon har tidigare bland annat arbetat som biträdande avdelningschef på penningpolitiska avdelningen på Riksbanken under många år. Hon har även tidigare varit chefsekonom och avdelningschef på Konjunkturinstitutet samt chef för Ekonomiska avdelningen på Finansdepartementet. Pressbild på Kerstin Hallsten finns att ladda ner här.

Industriarbetsgivarna: ”Högt lönebud från medlarna”20.10.2020 13:30:00 CESTPressmeddelande

Industriarbetsgivarna konstaterar att det lönebud som de opartiska ordförandena (OpO) har lämnat är mycket högt. Förslaget är på 4,5 procent på 29 månader. "Vi konstaterar att lönebudet är på en mycket hög nivå och det ligger absolut på smärtgränsen av vad svenska företag klarar av. Men vi är beredda att acceptera budet då det innehåller en nedväxling av löneökningstakten från nuvarande nivå", säger Industriarbetsgivarnas förhandlingschef Per Widolf.