Pressvisning: Bill Viola i Uppsala domkyrka och på Uppsala konstmuseum

1 september invigs utställningen Visitation Reformation, med fem verk i Uppsala domkyrka och ett verk på Uppsala konstmuseum av den amerikanske videokonstnären Bill Viola. Avsikten är att ett av verken ska förvärvas för permanent installation i Uppsala domkyrka.

Stillbild ur verket Tempest av Bill Viola. Foto: Bill Viola Studio.

Er redaktion är välkommen till pressvisning av utställningen.

Tid: Torsdag 31 augusti kl. 09.00
Plats: Uppsala domkyrka och Uppsala konstmuseum. Start i domkyrkan, där personal tar emot vid huvudingången.
Medverkande:
Kira Perov, chef för Bill Viola Studio
Kristin Windolf-Granberg, projektledare och domkyrkokomminister
Daniel Werkmäster, museichef vid Uppsala konstmuseum
Linda Wallenberg, curator

Anmälan senast onsdag 30 augusti kl. 15.00. Meddela namn, redaktion och mobilnummer till Henrik Viberg, henrik.viberg@svenskakyrkan.se, tel: 018-430 36 80

Utställningen Visitation Reformation
1 september kl. 14.00: Invigning med närvaro av drottning Silvia
Invigningstal av ärkebiskop Antje Jackelén
Medverkan av Kira Perov, chef Bill Viola Studio
Körmusik av Katedralsångarna under ledning av Ulric Andersson
Mingel kl. 15–17 på Uppsala konstmuseum där verket Observance visas

2 september kl. 10.30: Seminarium
Kira Perov, chef Bill Viola Studio
Jérôme Neutres, chef vid Musée du Luxembourg i Paris
Ola Sigurdson, professor i religionsvetenskap vid Göteborgs universitet
Moderator: Lars Åstrand, domkyrkokaplan

Guidade visningar:
9 september kl 10.00, 12.00 och 14.00
12 september kl 18.00
26 september kl 18.00
10 oktober kl. 18.00

Utställningen Visitation Reformation pågår 1 september-5 november och sker i samverkan med Uppsala konstmuseum och Gustavianum, Uppsala universitetsmuseum. I domkyrkan visas verken med stöd från Huselius fond.

Bill Viola, född 1951 i New York, räknas till de ledande samtida konstnärerna, med utställningar på de stora gallerierna och museerna världen runt. Han är representerad i flera kyrkor och katedraler. I S:t Pauls Cathedral i London finns två permanenta verk. Bill Violas arbete brukar beskrivas som att det berör de grundläggande erfarenheterna i den mänskliga existensen, som födelse, död och befrielse.