Prestigefullt pris till Skansen för ny grafisk identitet

15.11.2016 08:00 | Stiftelsen Skansen

Under 2016 har mycket hänt på Skansen. Det är ett jubileumsår, Skansen fyllde 125 år, Skansenbutiken debuterade med en egen kollektion och området utökas med ett helt nytt kunskapscenter om Östersjön. Dessutom fick museet en helt ny grafisk identitet i början av året och den fick ett fint internationellt pris när Red Dot Awards delades ut i början av november.

– Vi är oerhört glada för priset! Vilken bekräftelse att den nya grafiska identiteten för Skansen når hela vägen till den internationella juryn för Red Dot Design Award, säger Maria Torén, Marknads- och kommunikationschef på Skansen.

Red Dot Awards, som delades ut den 4 november, är en av världens största designtävlingar. Cirka 7.500 bidrag från ett 50-tal länder lämnas in till tävlingen varje år. Juryn som utsett vinnarna består av 27 experter från hela världen inom området design. Prisutdelningen hölls i Berlin på E-Werk där även alla vinnande bidrag ställdes ut.

Den nya grafiska identiteten är framtagen tillsammans med design- och varumärkesbyrån Silver som i anslutning till arbetet med ny grafisk id också arbetade fram en ny varumärkesplattform för Skansen.

– Det är en ära att jobba med Skansen, ett av Sveriges mest välrenommerade varumärken. Att vi sedan vinner priser med vårt arbete är en bonus säger André Hindersson, VD på Silver.

Skansens nya grafiska identitet. Ill:Silver

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.