Prestigefyllt tillskott för Spring Wine & Spirits – inleder samarbete med vinproducenten Piccini

Från och med årsskiftet breddar Spring Wine & Spirits sin portfölj med den italienska vinproducenten Piccini. Det nya partnerskapet innebär att de får full distribution för den svenska marknaden genom både Systembolaget och horeca. Det anrika vinhuset Piccini är känt för sin innovationsförmåga och kontinuerliga dynamik. Förutom Piccinis egna varumärke med samma namn, ingår även Valiano, Torre Morra och Villa al Cortile i deras sortiment. Vinerna kompletterar Spring Wine & Spirits portfölj med prisvärda kvalitetsviner från Toscana och Etna på Sicilien.

Familjen Piccini är verksamma i hjärtat av Chianti och deras viner representerar mycket av det nya moderna Chianti, dock alltid med stor respekt för ursprunget. Vinhuset har en lång och anrik historia som tog sin början redan 1882 när Angiolo Piccini började framställa vin med endast 7 hektar till sitt förfogande. Idag drivs vinhuset av fjärde generationen Piccini genom syskonen Mario och Martina Piccini, som nu förfogar över 400 hektar fördelade på fyra egendomar runt om i Toscana.

-         Vi är enormt stolta över att äntligen kunna presentera vårt senaste tillskott i portföljen. Piccini är ett prestigefyllt vinhus och deras långa erfarenhet och kunskap ger prisvärda viner av hög kvalitet. Vi ser väldigt positivt på det kommande samarbetet och ser fram emot att få dra igång årets provningar och event, säger Åsa Rosvall, Senior Brand Manager på Spring Wine & Spirits.

Urval ur sortiment på Systembolaget:

Prima Festa Nerello Mascalese Organic PET 2021 är ett nyanserat rött vin med örtiga toner från Sicilien. Det är ett hållbart vin som är både ekologiskt och Equalitas certifierat, gjort av 100 % nerello mascalese-druvor med IGT Terre Siciliane. Vinet har en inbjudande doft av röda och mörka bär samt jordgubbar och färska örter. Smaken är bärig med lena tanniner och balanserad syra. Serveras med fördel lite svalare, antingen på egen hand eller till lamm, chark, pulled pork, lagrad ost eller en lättare stek.

Nr 2378 | 101 kr (+ 1 kr, pant) | 13,5 % vol. | 750 ml | FS

Collezione Oro Chianti Organic DOCG 2021 är en Chianti gjord på ekologiska druvor som plockats från olika områden i Toscana. Druvorna skördas sent och en del av dem har fått hänga kvar och torka på vinrankorna. Denna metod kallas ”Goveno all’uso Toscano” och är vanlig i Toscana. Vinet är både ekologiskt och Equalitas certifierat. Blenden 90% sangiovese, 5% canaiolo och 5% colorino ger ett medelfylligt vin med en rödfruktig doft. Man hittar även inslag av körsbär, skogshallon, tomat, sötlakrits och örter i doftpaletten. Smaken är rödbärig och har en ursprungstypisk frisk syra med mjuka tanniner. Passar alldeles utmärkt till det klassiska italienska köket med tomatbaserade pastarätter, lättare köttanrättningar och givetvis till pizza.

Nr 22467 | 94 kr | 13 % vol. | 750 ml | FS

Collezione Oro Chianti Riserva DOCG 2019 är ett balanserat vin med livfull karaktär. Vinet som är Equalitas certifierat, är gjort på 90% sangiovese och 10% cabernet sauvignon. Vinet lagras i 9 månader på en mix av fat där 30% lagras på franska 225 liters ekfat och resterande 70% i stora ek-tonneau. Efter några månaders lagring i flaska lanseras vinet vars doft är nyanserad och mörkfruktig med toner av mörka körsbär, plommon, tranbär, choklad, tomat och blå blommor. Lagringen ger också en tydlig fatkaraktär. Smaken är nyanserad och har en fin balans mellan fatens kryddor och fruktens fräschör. Vinet gör sig utmärkt till lamm, ragu, en köttbit med en fetare sås och även till vällagrade ostar. Vinet lanseras i Systembolagets fasta sortiment den 1 mars.

Nr 55772 | 111 kr | 13,5 % vol. | 750 ml | BS - FS from 1 mars

Läs mer om Piccini och deras sortiment här.

Sankt Eriksgatan 119

Spring Wine & Spirits AB importerar, säljer och marknadsför vin och sprit. Spring Wine & Spirits har 35 medarbetare och är ett helägt dotterbolag till Spendrups Bryggeri AB. Sedan starten 1995 har Spring Wine & Spirits vuxit till att bli ledande distributör av vin till Sveriges restaurangmarknad och en av de större leverantörerna av ett brett sortiment till Systembolaget. Spring Wine & Spirits representerar ett 80-tal vin- och spritproducenter på den svenska marknaden. De största varumärkena i portföljen är bland annat Cantina Zaccagnini, Piccini, Gallo, Chavin, Domaine Bousquet, Pasqua, Codorníu, Trapiche, LYV, Boschendal, El Coto, Frescobaldi, McPherson, Smirnoff Ice, Planteray Rum, Tamnavulin, Dalmore och Jura. På restaurang representerar de även Diageo med varumärken som Baileys, Tanqueray, Johnnie Walker mfl.

Uppföljaren är här - Dalmore Luminary series No 217.4.2024 14:30:00 CEST | Pressmeddelande

Den 24 april lanseras Dalmore Luminary series No 2 på Systembolaget, uppföljaren i det exklusiva samarbetet mellan det anrika whiskyhuset The Dalmore och Skottlands designmuseum, den berömda designinstitutionen V&A Dundee. Lanseringen består av två delar där den första är en extremt limiterad upplaga av The Rare, en 49-årig highland Single Malt whisky. The Rare kommer i en spektakulär glasskulptur som är designad av den internationellt hyllade Melodie Leung från Zaha Hadid Architects. Den andra delen i serien kallas The Collectible och är en exklusiv 16-årig highland Single Malt whisky som kommer i mycket begränsad upplaga. Whiskyn i Dalmore Luminary är skapad av The Dalmores Master Whisky Maker Gregg Glass och Master Distiller Richard Paterson OBE. 54 buteljer av The Collectible släpps på Systembolaget den 24 april. Artikelnummer: 8566601, 3269 kr.

Trapiche Perfiles Calcareo Chardonnay åter i tillfälligt sortiment11.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den 26 april släpps 6 000 buteljer av den terroirdrivna Trapiche Perfiles Calcareo Chardonnay 2022 i Systembolagets tillfälliga sortiment. Perfiles är ett projekt där argentinska Trapiche fokuserar på druva och jordmån för att ta reda på vad som händer när en druva får perfekta förutsättningar. Till chardonnay har de därför valt vingårdar med särskilt kalkrik jordmån. Artikelnummer: 95197, 169 kr.

Italiensk lyx i en flaska – Muro Primitivo9.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den 1 maj lanseras den lyxiga Muro Primitivo i utvalda Systembolagsbutiker. Vinet, som osar italiensk flärd, är ett elegant och smakrikt vin från Apulien, en appellation känd för sina smakrika röda viner. Vinet fångar essensen av Apuliens jordmån och klimat och hyllar samtidigt regionens kulturella arv genom sin unika och lyxiga flaskdesign. Vinet har mjukt inlindade tanniner, mörk fruktighet och väl avvägda fattoner som gör det till ett utmärkt allroundvin. Givetvis passar det alldeles särskilt bra till det italienska köket. Vinet lanseras i utvalda butiker den 1 maj. Artikelnummer: 72764, 119 kr.

Citadelle Rouge – Unik fransk gin naturligt smaksatt med röda bär och rabarber5.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den 8 april lanseras äntligen Citadelle Rouge i Sverige. En unik fransk gin med naturlig smaksättning av röda bär och rabarber. Prisbelönta och stilbildande Citadelle är en del av den trend med hantverksgin som har tagit dryckesvärlden med storm. Citadelle Rouges eleganta bärighet är perfekt i en GT eller somrig cocktail. Citadelle Rouge finns i Systembolagets beställningssortiment från och med den 8 april. Artikelnummer: 85217, 349 kr.

Domaine Rolet släpper två unika viner från sin privata källarsamling26.3.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Domaine Rolet i Jura har en privat samling av äldre årgångar i magnumbutelj. Nu lanseras de minst sagt unika vinerna Domaine Rolet Arbois Pinot Noir 1986 och Domaine Rolet Arbois Pinot Noir 1987 ur denna samling. Båda vinerna är buteljerade på magnumflaska om 1500 ml och släpps i Systembolagets tillfälliga sortiment. Den 5 april lanseras 140 buteljer av Domaine Rolet Arbois Pinot Noir 1986 och den 10 maj lanseras 420 buteljer av Domaine Rolet Arbois Pinot Noir 1987. Domaine Rolet Arbois Pinot Noir 1986: Nr 9008306, 619 kr Domaine Rolet Arbois Pinot Noir 1987: Nr 9455406, 619 kr