Prestigerekryteringar till Sverige för UNHCR

Sverige för UNHCR värvar nya kampanjledare för att öka stödet för människor som tvingats på flykt. Det är byråchefen Viken Wetlesen och reklamchefen Erik Hjalmarsson som nu tar klivet över till ideella sektorn med målet att samla in mer pengar till UNHCR:s arbete för människor på flykt.
Foto: Alina Wass Widinghoff

Viken Wetlesen är en av Sveriges mest erfarna strategiska kampanjledare med fokus på ideella organisationer och engagemang. Hon har de senaste åren varit byråchef för Reform Act, och har där jobbat strategiskt med insamling, medlemsvärvning och påverkanskampanjer för både svenska och internationella kunder.

Erik Hjalmarsson kommer närmast från Socialdemokraterna där han varit reklamansvarig, med en gedigen erfarenhet av politisk kommunikation. Innan dess har han varit kreatör, projektledare och VD på en lång rad reklambyråer i Stockholm.

– Jag är oerhört glad över att ha kunnat rekrytera Viken och Erik till Sverige för UNHCR. Vi befinner oss i ett expansivt skede och det är väldigt roligt att våra planer framåt lockar så kvalificerade personer. Antalet människor som tvingas på flykt ökar ständigt och vi behöver växla upp för att samla in mer resurser till UNHCR:s arbete för världens flyktingar. Idag saknar UNHCR ungefär hälften av de resurser som behövs så arbetet är viktigare än någonsin, säger Sverige för UNHCR:s generalsekreterare Åsa Widell.

Foto: Alina Wass Widinghoff

Magnus Ladulåsgatan 3

Med stöd av IKEA Foundation skickar svenska Better Shelter 3 000 nödbostäder till UNHCR:s insatser i Tchad.29.6.2023 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

IKEA Foundation donerar motsvarande 77 miljoner kronor till Better Shelter för att stödja distributionen av nödboenden för sudanesiska flyktingar i Tchad. Flyktingboendena förvaltas av UNHCR och ger drägliga boendeförhållanden till över femton tusen människor på flykt från kriget i Sudan. Den första leveransen av flyktingboendena är redan på plats.