Pride på Skansen 31 juli - 5 augusti

Under Prideveckan får HBQT-frågorna ett historiskt perspektiv i visningen Sådant finns inte och den koreograferade föreställningen Missionären.

Karolinersoldat vid Bergsmansgården. Foto: Pernille Tofte.

Sådant finns inte
Hur ser vi på HBTQ+ i historien? Vems kärlek har varit godkänd av lagen? Visningen tar sin utgångspunkt från tre historiska rättsfall och går från 1600-talet fram till 1800-talet, och miljöer från de tidsepokerna.
Samling vid Seglora kyrka. Visningar på svenska kl 13.00 och på engelska kl 15.00 den 2/8, 3/8 och 5/8

Missionären
Missionären är en föreställning som kretsar runt lesbiska kristna missionärer under tidigt 1900-tal i Sverige.
Det är en koreograferade berättelse med inslag av live. 35 personer kan delta i varje föreställning och biljetter hämtas innan i Lill-Skansenbutiken.
Bragehallen 31/7 och 1/8 kl 12.00-13.00 och 16.00-17.00

Pridepyssel - flagg- och armbandverkstad
För alla barn finns en verkstad på Bollnästorget där det går att göra ett eget armband eller måla sin egen flagga i regnbågens färger.
Bollnästorget kl 10.oo-17.00 2/8, 3/8 och 5/8

Reducerad entré med koden Skansenpride.

Pride på Skansen pågår 31/7, 1/8, 2/8, 3/8, 5/8 2018.

Karolinersoldat vid Bergsmansgården. Foto: Pernille Tofte.

Årets vårtalare är Göran Rosenberg15.4.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Årets vårtalare på Skansen är en prisbelönt journalist och författare, mitt i arbetet med en ny bok. En röst i samhällsdebatten som lyfter frågor "om samhällets skörhet, men också samhällets konstfullhet – frågor som leder tillbaka till hans egen historia, som barn till två av förintelsens överlevare" för att citera en intervju inför hans 70-årsdag 2018. Vad hans tal kommer att handla om är en väl förborgad hemlighet fram till kl 20.45 på Valborgsafton på Skansen.

Holger Blom’s sea lion terrace becomes the Baltic Sea Science Center22.3.2019 14:10:01 CETPressmeddelande

How should Skansen use the former sea lion terrace that has stood unused for many years? The location between Skansen Aquarium, the Galejan Fairground and the former Elephant House was too central to be left empty. Head of the Zoological Department Tomas Frisk and CEO of Skansen John Brattmyhr put their heads together. They contacted Stockholm University and the Swedish University of Agricultural Sciences, and together they began thinking about a knowledge centre for the Baltic Sea and the environment – a place for learning. Architect Katarina Wahlström from KAWA and landscape architects Topia were commissioned to produce an initial sketch for the area.

Kunskapsrådet kvalitetssäkrar Baltic Sea Science Center19.3.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Östersjön på Skansen – Baltic Sea Science Center – är ett kunskapscenter som lyfter samspelet mellan Östersjön och människan. I anläggningen ligger fokus på de miljöutmaningar som finns i form av övergödning, icke hållbart fiske och miljögifter. Verksamheten utformas i samråd med forskare från Stockholms universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet i ett kunskapsråd och det samarbetet kommer att fortsätta långt efter att huset öppnar 12 april.