Pride på Skansen 31 juli - 5 augusti

Under Prideveckan får HBQT-frågorna ett historiskt perspektiv i visningen Sådant finns inte och den koreograferade föreställningen Missionären.

Karolinersoldat vid Bergsmansgården. Foto: Pernille Tofte.

Sådant finns inte
Hur ser vi på HBTQ+ i historien? Vems kärlek har varit godkänd av lagen? Visningen tar sin utgångspunkt från tre historiska rättsfall och går från 1600-talet fram till 1800-talet, och miljöer från de tidsepokerna.
Samling vid Seglora kyrka. Visningar på svenska kl 13.00 och på engelska kl 15.00 den 2/8, 3/8 och 5/8

Missionären
Missionären är en föreställning som kretsar runt lesbiska kristna missionärer under tidigt 1900-tal i Sverige.
Det är en koreograferade berättelse med inslag av live. 35 personer kan delta i varje föreställning och biljetter hämtas innan i Lill-Skansenbutiken.
Bragehallen 31/7 och 1/8 kl 12.00-13.00 och 16.00-17.00

Pridepyssel - flagg- och armbandverkstad
För alla barn finns en verkstad på Bollnästorget där det går att göra ett eget armband eller måla sin egen flagga i regnbågens färger.
Bollnästorget kl 10.oo-17.00 2/8, 3/8 och 5/8

Reducerad entré med koden Skansenpride.

Pride på Skansen pågår 31/7, 1/8, 2/8, 3/8, 5/8 2018.

Karolinersoldat vid Bergsmansgården. Foto: Pernille Tofte.

Nu slår bodluckorna upp på Skansens julmarknad!12.11.2018 07:00Pressmeddelande

Nu är det snart dags för den första julmarknadshelgen på Skansen. Bodarna slår upp luckorna, och försäljare från hela landet packar upp julmat, textilier, trähantverk, fisk och konfekt, pepparkakshus och saffransbullar. Det blir dans runt granen med Julorkestern, det serveras rykande het glögg och nybakade små munkar, brända mandlar, kolbullar och mycket mera. Hantverkarna i stadskvarteren - glasbruket, krukmakaren och flera andra små verkstäder har öppet.. Julmarknaden pågår 24 - 25 november, 1 – 2, 8 – 9 och 15 – 16 december.