Prince Albert Foundation and German Ocean Foundation lanserar “ocean tribute” Award 2018

Att rädda världens hav angår oss alla! Skydd och bevarande av världens hav och sjöar har länge varit ett viktigt tema för boot Düsseldorf. Nu har det resulterat i "Ocean Tribute Awards". Bakom priset står Prins Albert av Monaco Foundation, German Ocean Foundation och boot Düsseldorf. Bidrag till ocean tribute“ Award 2018 kan skickas in inom följande kategorier, forskning, industri och företag. En expertjury kommer att gå igenom varje enskilt bidrag, dess innehåll och lösningar. Anmälningsslutet är den 15 oktober 2017. De nominerade projekten presenteras på www.oceantributeaward.boot.de och vinnarna koras på den världsledande båtmässan boot i januari.

Bildkälla: Messe Düsseldorf

Stort värde och prioritet läggs på intryck, engagemang och nätverkan. Projekten ska ha en tydligt och klar linje för att främja en hållbar utveckling för våra hav och sjöar. Målet är att engagera och locka nya aktörer för största möjliga effekt.

Ansökningar till „ocean tribute“ Award, ska vara projekt som forskar och utvecklar framtidsorienterade tekniker som bidrar till att rädda våra hav. Det kan vara vetenskapliga initiativ, som fördjupar och förmedlar kunskap och bygger ut forskningskapaciteter. Andra är åtgärder som reglerar fiskerinäringen liksom vetenskapligt belagda förvaltningsplaner så att fiskbeståndet återhämtar sig. Hållbar förvaltning för att skydda våra ekologiska havs- och kustsystem är också intressanta områden.

Försurningen och dess effekt på våra vatten är förödande. Det säger Petros Michelidakis, Project Director boot, "Skyddet av våra hav angår oss alla och därför stödjer boot Düsseldorf "ocean tribute“ Award". Han fortsätter "Vi är glada att få vara med och påverka" . Priset lutar sig mot FN’s riktlinjer som säger att hav, oceaner och havsresurser ska utvecklas och användas i en hållbar anda.

Expertjuryn består av kompetenta experter från forskning, industri och mässan boot. I juryn sitter Monika Breuch-Moritz Meteorolog, ordförande för „Bundesamts für Seeschifffahrt und Hydrographie“ (BSH) och medlem i rådet för „Deutschen Meeresstiftung“ (tyska havsstiftelsen), Werner Matthias Dornscheidt, VD Messe Düsseldorf, Hans Excellens Bernard Fautrier, vicepresident och företagsledare på ”Prince Albert II of Monaco Foundation” samt särskild rådgivare för frågor kring hållbar utveckling åt premiärministern av Monaco, Professor e.m. Dr. Hartmut Graßl, ordförande ”Vereinigung Deutscher Wissenschaftler”, rådgivare ”Beirat der Deutschen Meeresstiftung” och en av tysklands mest välrenommerade vetenskapare, Prof. em. Dr. Michael Orbach, antropolog och ledande US rådgivare för havspolitik vid Duke Universitet, grundare av Surfrider Foundation samt medlem i rådet för „Deutschen Meeresstiftung“, och slutligen Robert Marx, ordförande i „Bundesverbandes Wassersportwirtschaft e.V”, och boot Düsseldorf liksom VD och ägare på Friedrich Marx GmbH.

Bildkälla: Messe Düsseldorf