Porsche

Prins Carl Philip kör Kanonloppet

Dela

Den 17-18 augusti deltar Prins Carl Philip i Kanonloppet på Gelleråsen Arena med Porsche Sveriges gästbil.

Prins Carl Philip deltar i den klassiska motortävlingen Kanonloppet på Gelleråsen Arena med Porsche. Här på seriens försäsongstester, som körs den 12-13 april på just Gelleråsen Arena.
Prins Carl Philip deltar i den klassiska motortävlingen Kanonloppet på Gelleråsen Arena med Porsche. Här på seriens försäsongstester, som körs den 12-13 april på just Gelleråsen Arena.

– Vi är väldigt glada och stolta över att Prins Carl Philip kör vår gästbil under Kanonloppet, säger Raine Wermelin, direktör Porsche Sverige. Prinsen är en racevinnare med mycket stor passion för racing som dessutom känner vår racingserie väl. En fantastisk ambassadör för svensk motorsport.

Kanonloppet är en svensk motorsportklassiker som körs på Gelleråsen Arena utanför Karlskoga i Värmland. Evenemanget är en återkommande favorit bland den svenska racingpubliken ända sedan tävlingen arrangerades för första gången den 4 juni 1950.

Sedan 2004 är Kanonloppet en del av Porsche Carrera Cup Scandinavia och 2019 avgörs mästerskapets 9:e och 10:e deltävlingar på Gelleråsen. Prins Carl Philip tävlade senast i Porsche Carrera Cup Scandinavia under säsongen 2011.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Prins Carl Philip deltar i den klassiska motortävlingen Kanonloppet på Gelleråsen Arena med Porsche. Här på seriens försäsongstester, som körs den 12-13 april på just Gelleråsen Arena.
Prins Carl Philip deltar i den klassiska motortävlingen Kanonloppet på Gelleråsen Arena med Porsche. Här på seriens försäsongstester, som körs den 12-13 april på just Gelleråsen Arena.
Ladda ned bild
Prins Carl Philip deltar i den klassiska motortävlingen Kanonloppet på Gelleråsen Arena med Porsche. Här på seriens försäsongstester, som körs den 12-13 april på just Gelleråsen Arena.
Prins Carl Philip deltar i den klassiska motortävlingen Kanonloppet på Gelleråsen Arena med Porsche. Här på seriens försäsongstester, som körs den 12-13 april på just Gelleråsen Arena.
Ladda ned bild

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2018 registrerades 1 830 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Helsingborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Världspremiär för Porsche Taycan på tre kontinenter4.9.2019 16:00:00 CESTPressmeddelande

Porsche presenterade idag inför publik sin första helt eldrivna sportbil vid en spektakulär världspremiär som hölls samtidigt på tre kontinenter. - Taycan länkar vårt arv till framtiden. Den för vidare vårt märkes framgångssaga - ett märke som fascinerat och förtjust människor över hela världen i mer än 70 år, sade Oliver Blume, styrelseordförande i Porsche AG, när han invigde världspremiären i Berlin. - Den här dagen är början på en ny era. Fyrdörrars sportsedanen är ett unikt paket, som kombinerar typiska Porsche-prestanda och uppkoppling med användbarhet i vardagen. Samtidigt sätter nya avancerade tillverkningsmetoder och Taycans egenskaper en ny standard när det gäller hållbarhet och digitalisering. - Vi lovade en ny Porsche för en tid av elektrisk mobilitet – en fascinerande sportbil som inte bara entusiasmerar i termer av teknologi och e-mobilitet men också väcker starka känslor hos människor över hela världen, på samma sätt som dess föregångare gjort. Nu lever vi upp till vårt l

Starkare, snabbare, smidigare: nya Macan Turbo med 440 hk29.8.2019 09:31:24 CESTPressmeddelande

Nya Macan Turbo är från och med nu toppmodellen i Porsches kompakta SUV-serie. Med 324 kW (440 hk) ger den nya sex-cylindriga biturbomotorn på 2,9 liter, i den grundligt uppdaterade toppmodellen, tio procent högre effekt trots 20 procent mindre cylindervolym än i föregångaren. Sprinten från 0 till 100 km/h nås, med tillvalet Sport Chrono, på 4,3 sekunder, tre tiondelar snabbare än tidigare. Toppfarten är 270 km/h (plus fyra km/h). Också bromsförmågan har förbättrats: nya Macan Turbo levereras som standard med det kraftfulla bromssystemet Porsche Surface Coated Brake (PSCB) som en del av det optimerade chassit. Utvändigt har Macan Turbo design-detaljerna från den reviderade modellgenerationen. Men den nya toppmodellen skiljer sig också ut sig med egna kännetecken som den turbospecifika främre spoilern och den fasta takspoilern i dubbelvinge-design. Både förare och passagerare kan glädjas åt Macans uppgraderade interiör, inklusive adaptiva 18-vägs sportstolar och BOSE® Surround Sound-Sys

Interiören i Porsche Taycan är digital, tydlig och hållbar23.8.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Porsche går in i en ny era med nya Taycan och märkets första helt elektriska sportbil sätter en ny standard när det gäller interiörens utformning. Klassiska designdetaljer har omtolkats och förts in i den digitala åldern. - Även här gäller: less is more, säger Ivo van Hulten, ansvarig för Interior Design Style Porsche på Porsche AG. - Interiören i Taycan kombinerar designelement som är typiska för märket med en ny typ av användarupplevelse och imponerar med sin enkla elegans. Porsche presenterar Taycan för en världspublik i september 2019. Typisk Porsche med instrumentpanel utformad för föraren Inspirationen kommer från den ursprungliga 911 från 1963 med dess rena utformning av instrumentpanelen. Det uttalade målet var att ta den in i nutiden. Förarplatsen signalerar början på en ny era med sin klara struktur och en helt ny konstruktion. Den är tydligt förarorienterad. Instrumentpanelen har en ren, minimalistisk och ultramodern design och kontrollerna är lättanvända, snabba och fria fr

Porsche Taycan övertygar vid uthållighetstest på Nardò19.8.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

En Porsche Taycan förseriebil har kört exakt 3 425 km på 24 timmar på högfartsbanan Nardò i Italien. Körningen är en del av ett test inför världspremiären den 4 september. Sträckan motsvarar ungefär avståndet från Nardò till Trondheim i Norge. Genomsnittshastigheten på den stekheta testbanan i södra Italien låg på mellan 195 och 215 km/timmen. Inför lanseringen demonstrerade Taycan sina långdistanskvaliteter på testbanan där temperaturen nådde upp till 42 grader Celcius i luften och 54 grader på banan. Testet genomfördes utan avbrott eftersom prototypen endast behövde stanna för snabbladdningar och förarbyten. Teamet bestod av sex testförare från Porsche. Kvalitetssäkringen gjordes som en del av utprovningen av uthållighet i heta klimat. Stefan Weckbach, ansvarig för Taycan-serien, rapporterade förtjust att ”Taycan klarade det ambitiösa uthållighetstestet utan några som helst problem.” Han tillade att ”resultatet från Nardò framhäver fördelarna med den unika 800-voltsteknologin liksom

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum