Prins Carl Philip kör Porsche Carrera Cup Scandinavia

Efter ett inspirerande inhopp 2019 genomför Prinsen en hel tävlingssäsong i Skandinaviens ledande racingmästerskap 2020.

Prins Carl Philip kör Porsche Carrera Cup Scandinavia. Efter ett inspirerande inhopp som gästförare 2019 kör Prinsen en hel säsong i Skandinaviens ledande racingmästerskap 2020.

– Vi är väldigt glada och stolta över att Prins Carl Philip kör Porsche Carrera Cup Scandinavia under säsongen 2020, säger Raine Wermelin, direktör på Porsche Sverige. Prinsen är en erfaren racerförare och racevinnare på elitnivå med stor passion för motorsport, som dessutom känner vår racingserie väl.

Prins Carl Philip tävlade senast en hel säsong i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2011 och gjorde under 2019 ett mycket uppskattat inhopp som gästförare i Kanonloppet på Gelleråsen Arena.

– Prins Carl Philip är en fantastisk ambassadör för svensk motorsport och vi välkomnar honom tillbaka i det ordinarie startfältet under säsongen 2020, avslutar Wermelin.

Porsche Carrera Cup Scandinavia är Skandinaviens ledande racingmästerskap som avgörs på banor i Sverige och Norge under 7 racehelger med totalt 14 deltävlingar. Säsongen sträcker sig från premiären på Ring Knutstorp i maj till finalen på Mantorp Park i oktober.

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2019 registrerades 2 270 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Porsche Carrera Cup Scandinavia: Driver Development Programme tar nästa steg.7.2.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Förarutvecklingsprogrammet från Porsche inleder säsong två med kickoff i Åre. Unga skandinaviska förartalanger tar sikte på en internationell elitkarriär i racing. Förarna utbildas av ett team med professionella instruktörer inom fysisk träning och diet, körteknik, medieträning, personlig träning, teknisk feedback och dataanalys. Porsche Carrera Cup Scandinavia är Skandinaviens ledande racingserie med 14 deltävlingar under sju tävlingshelger i Sverige och Norge varje år. Ett mästerskap för elitförare som erbjuder en naturlig språngbräda mot en internationell racingkarriär. 2019 grundade Porsche Sverige elitsatsningen Driver Development Programme. Ett omfattande förarutvecklingsprogram under Carrera Cup som coachar nästa generation toppförare. Ambitionen är att hitta unga talanger som har kapaciteten att vinna Porsche Motorsport Junior Programme Shoot–out. Samt kan gå vidare till en framgångsrik internationell karriär i Porsche Mobil1 Supercup. Just nu pågår kickoff inför Driver Develop

Porsche 718 GTS 4.0: körglädje för alla sinnen16.1.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Porsche utvidgar sin serie mittmotorbilar med två mycket sportiga och välutrustade modeller, 718 Cayman GTS 4.0 och 718 Boxster GTS 4.0. De båda tvåsitsiga modellerna drivs av samma 6-cylindriga 4-liters boxermotor på 294 kW (400 hk) som används i 718 Spyder och 718 Cayman GT4. I kombination med manuell sexväxlad låda och sportavgassystem blir resultatet exceptionella prestanda och en särskilt rik körupplevelse. De båda modellerna klarar sprinten från 0 – 100 km/tim på 4,5 sekunder och har en toppfart av 293 km/tim. Tack vare standardutrustningen, Porsche Active Suspension Management (PASM) med 20 millimeter sänkt kaross och Porsche Torque Vectoring (PTV) med mekanisk bakre differentialbroms, har den nya generationen GTS-modeller mycket god balans mellan dynamiska köregenskaper och vardagskomfort. Sport Chrono-paketet, som också ingår i standardutrustningen, med uppgraderad Porsche Track Precision App, understryker de båda mittmotormodellernas atletiska karaktär. Detaljer i kontrastera