Prins Carl Philip kör Porsche Carrera Cup Scandinavia

Efter ett inspirerande inhopp 2019 genomför Prinsen en hel tävlingssäsong i Skandinaviens ledande racingmästerskap 2020.

Prins Carl Philip kör Porsche Carrera Cup Scandinavia. Efter ett inspirerande inhopp som gästförare 2019 kör Prinsen en hel säsong i Skandinaviens ledande racingmästerskap 2020.

– Vi är väldigt glada och stolta över att Prins Carl Philip kör Porsche Carrera Cup Scandinavia under säsongen 2020, säger Raine Wermelin, direktör på Porsche Sverige. Prinsen är en erfaren racerförare och racevinnare på elitnivå med stor passion för motorsport, som dessutom känner vår racingserie väl.

Prins Carl Philip tävlade senast en hel säsong i Porsche Carrera Cup Scandinavia 2011 och gjorde under 2019 ett mycket uppskattat inhopp som gästförare i Kanonloppet på Gelleråsen Arena.

– Prins Carl Philip är en fantastisk ambassadör för svensk motorsport och vi välkomnar honom tillbaka i det ordinarie startfältet under säsongen 2020, avslutar Wermelin.

Porsche Carrera Cup Scandinavia är Skandinaviens ledande racingmästerskap som avgörs på banor i Sverige och Norge under 7 racehelger med totalt 14 deltävlingar. Säsongen sträcker sig från premiären på Ring Knutstorp i maj till finalen på Mantorp Park i oktober.

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2019 registrerades 2 270 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Toppmodellerna av Porsche 718 nu med PDK dubbelkopplingsväxellåda8.9.2020 07:18:00 CESTPressmeddelande

Porsche 718-modellerna med 4.0-liters sexcylindriga boxermotorer kan från och med nu också beställas med Porsches sjustegade dubbelkopplingsväxellåda (Porsche Doppelkupplung - PDK). Såväl 718 GTS 4.0-varianterna - Boxster och Cayman – som toppmodellerna 718 Spyder och 718 Cayman GT4, är nu tillgängliga med automatiska växellådor. PDK-lådan växlar utan avbrott under acceleration, vilket gör växlingarna bekvämare och ger bättre accelerationstider. Jämfört med 718-modellerna med manuella växellådor accelererar GT-modellerna 718 Spyder och 718 Cayman GT4 med 309 kW (420 hk), från 0 – 100 km/tim en halv sekund snabbare, på 3,9 sekunder. De når 200 km/tim på 13,4 sekunder (0,4 sekunder snabbare). 718 Cayman GTS 4.0 och 718 Boxster GTS 4.0 båda med 294 kW (400 hk) förbättrar också tiden från 0 – 100 km/tim med en halv sekund, till 4,0 sekunder och når sedan 200 km/tim på 13,7 sekunder (0,4 sekunder snabbare än modellerna med manuella växellådor). I 718 GTS 4.0-modellerna anpassar Sport Chrono

Porsche Panamera - ny hybridmodell och klassens bästa prestanda26.8.2020 15:00:00 CESTPressmeddelande

Nya Porsche Panamera täcker nu ett ännu vidare spektrum. Panamera kombinerar sportbilens prestanda med den exklusiva lyxbilens bekvämlighet. Med den 463 kW (630 hk) starka Panamera Turbo S har Porsche stöd för sitt påstående om att leverera bäst prestanda i klassen. Den nya toppmodellen ger betydligt bättre prestanda än föregående Panamera Turbo. Porsche fortsätter också att genomföra sin E-Performance-strategi. Panamera 4S E-hybrid är ett nytt tillskott till serien plug-in hybrider och erbjuder ett helt nytt drivsystem med en systemeffekt av 412 kW (560 hk). Räckvidden med enbart eldrift har ökat med upp till 30 procent. Bättre chassikomponenter och kontrollsystem i kombination med den nya generationen däck och styrning har gjort nya Panamera både bekvämare och sportigare. Turbo S: från noll till hundra på 3,1 sekunder Med 430 kW (630 hk) och ett vridmoment på 820 Nm, har nya Panamera Turbo S 59 kW (80hk) mer effekt och 50 Nm högre vridmoment än den förra toppmodellen Turbo med förbrä