Prioritera sektorer med samhällsviktig verksamhet när vaccineringen mot Covid-19 startat

När vaccineringen mot covid-19 inleds i Sverige kommer personer i riskgrupp och vårdpersonal självklart gå först. När dessa viktiga grupper är vaccinerade är det önskvärt att Sverige fortsätter med vaccinering enligt samma strategi som vid Covid-19 testning: dvs att även övriga aktörer med samhällsviktig verksamhet ges förtur.

Järnvägsbranschen är av MSB, Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap utpekad som en av de 12 prioriterade sektorer som driver samhällsviktig verksamhet. Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer, FSJ vill därför göra Folkhälsomyndigheten uppmärksam på att järnvägsteknikerna som innehar nyckelkompetenser för att järnvägen ska fungera måste prioriteras när vaccineringen kommer igång. De kan inte jobba hemifrån eller hålla social distans. Järnvägsteknikerna har ett arbete som med all rätt bedöms som samhällsviktigt, och deras arbete har under året gjort det möjligt för Sveriges befolkning att kunna fortsätta att på ett säkert sätt komma fram till sitt arbete, till skolan, och hjälpt till att hålla igång de viktiga godstransporterna.

VI BIDRAR TILL SAMHÄLLSNYTTAN

FSJ har 22 medlemsföretag som tillsammans har en omsättning på drygt 12 miljarder svenska kronor och som sysselsätter ca 4 500 personer. I föreningen ingår också medlemmar som har blandad verksamhet där bara en del berör järnvägens infrastruktur.