Pris för skapandet av det som inte gick

- Vi har skapat något som världen inte trodde var möjligt. Och tack vare Postkodlotteriets Green Challenge har vi fått en plattform där vi når ut än mer, vilket är väldigt värdefullt.

Orden är Jesper Wiréns, VD för det Malmöbaserade miljöteknikföretaget Enjay. Och det han och kollegorna har skapat är energiåtervinning i miljöer där det inte tidigare har varit lönsamt eller ens gått. I första skedet i restauranger med ventilationsluft som är oerhört rikt på fett, men på sikt också i tvätterier med mycket ludd, bagerier med mjöl och socker i luften samt andra svåra miljöer.

-       Tricket var att tänka utanför det invanda, förklarar Jesper Wirén.

Värmeväxlare fungerar i många fastigheter i dag – så länge luften är fri från fett, os eller annat som sätter igen lamellerna. Dessa värmeväxlare bygger på lameller som ligger med två millimeters mellanrum vilket slammar igen snabbt om luften är fylld med exempelvis fett från en restaurang. Det i sin tur kräver rengöring åtminstone varannan vecka.

Enjay har designat bort lamellerna och skapat en balans mellan aerodynamik och termodynamik som gör att återvinningen och tryckfallet är konstant även vid nedsmutsning. Dessutom finns ett annat patent som gör att det går enkelt att frysa ned dem, vilket betyder att fett som har fastnat helt enkelt ramlar av. Underhåll krävs bara vart annat år. Plötsligt blev värmeåtervinning i restauranger lönsamt.

Kunder som köpt Enjays lösning använder den återvunna energin till att värma fastigheten, antingen via golvvärme eller radiatorer, tappvarmvatten eller ventilation. En norsk kund styr energin till att värma upp en pool.

Uppfinningen tog Enjay till final i Postkodlotteriets Green Challenge, vilket gav företaget en 100 000 euro och coachhjälp för den fortsatta utvecklingen.

Det brittiska företaget SoluBlue som skapat ett hållbart alternativ till plastförpackningar vann tävlingen. Deras formar känns och ser ut som om de var gjorda av plast men förlänger hållbarheten på matvaror, är helt komposterbart och nedbrytbart eftersom det är tillverkat av tång. Första pris är 500 000 euro.

Enjays grundare och vd, Jesper Wirén.

Sedan starten 2005 har Svenska Postkodlotteriet genererat mer än 11 miljarder kronor till ideella organisationer – tack vare alla som köpt lotter. Samtidigt har över 1 200 svenskar blivit miljonärer. Novamedia Sverige AB driver lotteriet på uppdrag av Svenska Postkodföreningen, som innehar en spellicens utfärdad av Spelinspektionen. Konceptet ägs av Novamedia B.V. Novamedia Sverige AB är ISO 27001-certifierat.

Podcast gör plats för mänskliga berättelser om livet med barncancer18.3.2021 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Barncancerfonden lanserar en podcast som i tolv avsnitt lyfter fram de situationer som barncancerdrabbade familjer genomgår. Tanken är att avsnitten ska ge stöd åt drabbade, samt svar på många av de frågor som närstående till den drabbade familjen kan ha. Målet är ett innerligt samtal som leder till igenkänning och gemenskap hos drabbade och anhöriga, samt ökad förståelse från samhället, vården och beslutsfattare. Projektet finansieras av Svenska Postkodlotteriet.

AI-projekt ska stoppa övergrepp mot barn på nätet17.3.2021 10:00:00 CET | Pressmeddelande

Genom ny teknik som enklare identifierar förövare och offer, är målet att färre barn ska utsättas för sexuella övergrepp på nätet. Projektet kallas Stella Polaris och är en virtuell försvarsmakt för utsatta barn. Det genomförs av World Childhood Foundation och finansieras av Svenska Postkodlotteriet. Något liknande initiativ finns inte ännu, men ska skapas under de fyra år projektet löper.