Prisad “utländsk agent” från Ryssland kommer till Stockholm

21 oktober kommer Civil Rights Defenders att dela ut sitt årliga pris Civil Rights Defender of the Year Award till det ryska medie- och människorättsprojektet OVD-Info. På tisdag 19 oktober finns det möjlighet att intervjua OVD-Infos medgrundare Grigory Okhotin och Daniil Beilinson.

OVD-Info är en av de viktigaste aktörerna inom Rysslands demokratirörelse. Deras huvudsakliga arbete är att bidra med information kring godtyckliga frihetsberövanden under protester och att erbjuda juridiskt stöd till de som blivit gripna.

Den 29 september stämplades OVD-Info som ”utländsk agent av ryska myndigheternågot som fick medial uppmärksamhet i Sverige. Stämpeln har används flitigt av den ryska statsmakten för att tysta kritiska röster, journalister och civilsamhället. Grigory Okhotin och Daniil Beilinson har en djup inblick i det systematiska förtrycket i av demokratiska rättigheter i Ryssland och pratar båda engelska.

Den senaste tiden har världens blickar riktats mot Ryssland. I september höll landet ett kritiserat parlamentsval och nyligen vann den ryska journalisten Dmitrij Muratov Nobels fredspris

BOKA EN INTERVJU MED OVD-INFO

Vill du boka en intervju med OVD-Info? Kontakta oss på +46 (0)76 576 27 62 eller press@civilrightsdefenders.org.

Landsomfattande demonstrationer i Kuba väntas i eftermiddag15.11.2021 12:01:55 CET | Pressmeddelande

I eftermiddag planerar kubanska demokratiaktivister i nätverket Archipiélago (Skärgård) demonstrationer över hela Kuba. Det är en fortsättning på demonstrationerna den 11 juli i somras, när tiotusentals kubaner i över 40 städer demonstrerade för frihet. Redan under helgen gick kubanska myndigheter hårt mot demokratiaktivister runt om i landet. Bara under lördagen hotades eller greps minst 53 människorättsförsvarare. Yunior Garcia som lett Archipiélagos förberedelser fick sin lägenhet omringad av säkerhetspolisen. Civil Rights Defenders följer utvecklingen nära och kan koppla ihop svensk media med människorättsförsvarare i Kuba.

Kubansk människorättsförsvarare utsatt för ytterligare en attack12.10.2021 22:13:26 CEST | Pressmeddelande

Idag har människorättsförsvararen María Elena Mir Marrero utsatts för en attack i Kuba och aktiverat sitt larm via larmsystemet Natalia Project. María Elena Mir Marrero är en framstående aktivist som kämpar för yttrandefrihet och föreningsfrihet i Kuba. Dagens attack är den senaste i raden av flera – María Elena Mir Marrero har upprepade gånger trakasserats och suttit fängslad för sitt arbete för en demokratisering av landet.

Kritik mot ökade befogenheter för ordningsvakter 11.10.2021 09:29:12 CEST | Pressmeddelande

Tidigare i år släpptes utredningen En ny lag om ordningsvakter m.m. (SOU 2021:38), som bland annat föreslår ökade befogenheter för ordningsvakter. Civil Rights Defenders är en av de aktörer som nu inkommer med ett remissvar och lämnar synpunkter på utredningens förslag. Vi är positiva till flera av utredningens förslag, men riktar även allvarlig kritik. Nedan listar vi ett urval av kritiken: Brister som Civil Rights Defenders identifierat Civil Rights Defenders är kritisk till samtliga förslag om att utöka ordningsvakters befogenheter. Vi menar att det är viktigt med restriktivitet gällande ordningsvakters rätt att använda våld och andra tvångsmedel som inskränker enskildas fri- och rättigheter. Vi är kritiska till förslaget om ordningsvakters rätt att transportera individer enligt LOB och PL. Transporter utgör en del av ett frihetsberövande av en person, vilket innebär att det är en mycket ingripande åtgärd. Vi är kritiska till förslaget som rör ordningsvakters rätt att kroppsvisitera