Prisas för sitt arbete med unga

2020 års Lydiapris går till Britta Landin, kyrkoherde i Nora-Bergslagsförsamling, för hennes engagemang och arbete med unga. Hon tar emot priset i samband med stiftskonfirmanddagarna, då närmare 1.500 unga samlas i Mora och Västerås.

Konfirmanddag "Fighting the darkness" 2018 i Mora.

Lydiapriset delas ut en gång per år av Västerås stift, till en prästvigd kvinna som gjort skillnad i stiftets ungdomsarbete. Förutom prissumman på 5000 kr får vinnaren av Lydiapriset möjligheten att predika för de närmare 500 unga som samlas i Mora den 7 mars och de cirka 1000 unga som samlas i Västerås den 21 mars i samband med stiftskonfirmanddagarna Fighting the darkness och Älskad.

– Ungdomsåren är viktiga eftersom det är då en person formar sina värderingar. Då vill vi vara där och erbjuda en trygg plats där det finns möjlighet att växa, säger Britta Landin om arbetet med ungdomarna i Nora-Bergslagsförsamling.

Britta Landin får årets pris för sitt engagerade arbete där hon ger ungdomar möjlighet både att vara med och utmana och att ta ansvar i församlingen. I Nora har ungdomarna bland annat en viktig roll i det internationella arbetet, att knyta det lokala till det globala.

– Britta är en viktig person. Hon är en vuxen i kyrkan som jag litar på och vet att jag alltid kan gå till om det är något jag behöver hjälp med, säger Alva Stenqvist som är en av församlingens ungdomar.

Lydiapriset

Priset har fått sitt namn efter Lydia Wahlström från Västerås, född 1869. Eftersom hon var kvinna kunde hon aldrig förverkliga sin dröm om att bli präst. Istället blev hon professor i historia och en viktig person i den svenska kvinnorättsrörelsen under 1900-talet.

Mer information och kontakt

Mer om priset och om Lydia Wahlström: https://www.svenskakyrkan.se/vasterasstift/lydiapriset

Mer om stiftskonfirmanddagarna: https://www.svenskakyrkan.se/vasterasstift/alskad--fighting-the-darkness

Britta Landin, kyrkoherde Nora-Bergslagsförsamling
britta.landin@svenskakyrkan.se

Cecilia Redner, stiftsadjunkt för barn- och ungdomsfrågor
cecilia.redner@svenskakyrkan.se

Johanna Olofsson, pressekreterare
johanna.k.olofsson@svenskakyrkan.se

Konfirmanddag "Fighting the darkness" 2018 i Mora.

Biskopen: Begravningsseden riskerar att brytas19.5.2020 06:00:00 CESTPressmeddelande

Svenska kyrkans biskopar har tagit fram en särskild ordning för minnesgudstjänst som ska kunna användas då människor inte kan närvara vid en vanlig begravningsgudstjänst. Samtidigt väcker coronakrisen i kombination med en vikande begravningstrend frågan om vad pandemin gör med begravningsseden. ”Begravningar är jätteviktiga för ett samhälle och nu riskerar seden att brytas”, säger biskop Mikael Mogren som ser med oro på utvecklingen.