Prisas för sitt arbete med unga

2020 års Lydiapris går till Britta Landin, kyrkoherde i Nora-Bergslagsförsamling, för hennes engagemang och arbete med unga. Hon tar emot priset i samband med stiftskonfirmanddagarna, då närmare 1.500 unga samlas i Mora och Västerås.

Konfirmanddag "Fighting the darkness" 2018 i Mora.

Lydiapriset delas ut en gång per år av Västerås stift, till en prästvigd kvinna som gjort skillnad i stiftets ungdomsarbete. Förutom prissumman på 5000 kr får vinnaren av Lydiapriset möjligheten att predika för de närmare 500 unga som samlas i Mora den 7 mars och de cirka 1000 unga som samlas i Västerås den 21 mars i samband med stiftskonfirmanddagarna Fighting the darkness och Älskad.

– Ungdomsåren är viktiga eftersom det är då en person formar sina värderingar. Då vill vi vara där och erbjuda en trygg plats där det finns möjlighet att växa, säger Britta Landin om arbetet med ungdomarna i Nora-Bergslagsförsamling.

Britta Landin får årets pris för sitt engagerade arbete där hon ger ungdomar möjlighet både att vara med och utmana och att ta ansvar i församlingen. I Nora har ungdomarna bland annat en viktig roll i det internationella arbetet, att knyta det lokala till det globala.

– Britta är en viktig person. Hon är en vuxen i kyrkan som jag litar på och vet att jag alltid kan gå till om det är något jag behöver hjälp med, säger Alva Stenqvist som är en av församlingens ungdomar.

Lydiapriset

Priset har fått sitt namn efter Lydia Wahlström från Västerås, född 1869. Eftersom hon var kvinna kunde hon aldrig förverkliga sin dröm om att bli präst. Istället blev hon professor i historia och en viktig person i den svenska kvinnorättsrörelsen under 1900-talet.

Mer information och kontakt

Mer om priset och om Lydia Wahlström: https://www.svenskakyrkan.se/vasterasstift/lydiapriset

Mer om stiftskonfirmanddagarna: https://www.svenskakyrkan.se/vasterasstift/alskad--fighting-the-darkness

Britta Landin, kyrkoherde Nora-Bergslagsförsamling
britta.landin@svenskakyrkan.se

Cecilia Redner, stiftsadjunkt för barn- och ungdomsfrågor
cecilia.redner@svenskakyrkan.se

Johanna Olofsson, pressekreterare
johanna.k.olofsson@svenskakyrkan.se

Konfirmanddag "Fighting the darkness" 2018 i Mora.

Ny bok om Claes-Bertil Ytterberg: ”En västmanlänning bär inte sin tro på utsidan”21.11.2019 06:00:00 CETPressmeddelande

50 år som präst, 20 år som biskop, en stor gestalt i Västerås stifts, och Svenska kyrkans, historia. För många en folkkyrkans förnyare. I en ny bok skildras Claes-Bertil Ytterbergs liv och väg i Svenska kyrkan, med start i uppväxten i bruksorten Surahammar. En bakgrund som på många sätt präglat hans liv och teologiska hållning. Västmanländsk bruksbygd är inte de stora ordens mylla, som han själv säger.

Nytt biskopsbrev om klimatet24.9.2019 08:59:41 CESTPressmeddelande

Svenska kyrkan lanserar ett nytt biskopsbrev om klimatet. Det presenteras på fredag under Bokmässan i Göteborg. – Det går inte längre att blunda för att klimatkrisen också är en existentiell och en andlig kris. Den berör våra innersta känslor och värderingar, vår tro. Klimatet kräver mer av mänskligheten än tekniska, politiska och ekonomiska lösningar. Det handlar om mening, mod och hopp som befriar till handlingskraft, säger Västerås stifts biskop Mikael Mogren.