Prisbelönad årgång av Clos de l’Oratoire des Papes Châteauneuf-du-Pape Rouge

Ikonvinet Clos de l’Oratoire des Papes Châteauneuf-du-Pape Rouge 2011 lyckades knipa åt sig guldet vid det prestigefyllda Concours Général Agricole de Paris. Spring Wine & Spirits har lyckats få hem 180 flaskor till Systembolagets exklusiva släpp den 9.e juni. Artikelnumret är 90450 och vinet kostar 669 kronor.

Efter flera års låga skördar såg volymerna år 2011 ut att återgå till det normala i Châteauneuf-du-Pape. Säsongen började med en torr och varm vår. Sommaren blev dock ovanligt regnig för regionen. Med hela 125 mm nederbörd i appellationen mellan den 10.e juni och den 10.e september (jämfört med 30 mm året innan under samma period). Det var även ovanligt varmt. Temperaturerna steg över 30°C hela 72 dagar, att jämföra med 55 dagar under förgående år. I september fick regionen en fantastisk indisk sommar som räddade årgången. De tuffa väderförhållanden resulterade i varierande kvalitet i hela regionen, men i rätt händer fick vinerna en djupare och mer intensiv fruktkaraktär, lägre örtighet och syra som vår Clos de l’Oratoire des Papes, ett harmoniskt och generöst vin med stor lagringspotential. Det är redo att drickas redan nu, men dryckesfönstret sträcker sig ända fram till 2031.

Efter den manuella skörden avstjälkas druvorna helt och pressas därefter försiktigt. Druvorna fermenteras var för sig. Innan jäsningen startar genomgår grenache-druvorna, som kommer från den sandiga terroiren, en pre-fermentation med kall-macerering. Under tiden hålls syrah och cinsault-druvorna vid en temperatur av 26-27C. De övriga druvsorterna, främst  mourvèdre, läggs i stora tankar för en fermentation strax under 30C.

Racking sker försiktigt 2 till 3 gånger under jäsningen, samt en lätt ompumpning under macerationen. Efter jäsningen ligger vinet kvar på tank i ca 4 veckor. Därefter lagras vinet 12 månader i cirka 30-år gamla franska ek-foudres, vilka rymmer mellan från 6000 till 8000 liter. Total syra: 4,31 gr/L. Sockerhalt: 0,90 gr/L. Alkohohalt: 15%-vol.

Vinet har en vacker mörkröd färg. Doften är insmickrande komplex med toner av röda bär, fikon, kryddor, cacao och en antydan till kirschlikör.

Vinet är fylligt, balanserat och smakrikt med toner av skuggmorell, jordgubbar, färska svarta vinbär, lakrits, svartpeppar, lavendel, torkat apelsinskal och svartpeppar. I smakpaletten ryms det även en antydan till frisk mynta. Eftersmaken är lång med mogna och silkiga tanniner.

Till den här Châteauneuf-du-Papen kan du gärna servera Tournedos Rossini, entrecôte med tryffelsmör, vilt med Grand Veneursås eller ankbröst i körsbärssås eller apelsinsås. Det trivs utomordentligt ihop med en bit Camembert eller Brie. Eller enbart med en mörk chokladtryffel.

Ogier grundades 1859, i hjärtat av berömda Châteauneuf-du-Pape, på Rhôneflodens östra sida och räknas till en av de stora aktörerna i området. De är kända för sina fyra unika viner från de fyra olika terroirer som finns inom AOC Châteauneuf-du-Pape.Två tredjedelar av druvorna till Clos de l’Oratoire des Papes kommer från mineralrika jordmånar (kalksten och sand) som tillför elegans, finess och fräschör. Resterande del kommer från "galets roulés" (runda stenar) som tillför kraft.

Den färgglada och rätt moderna etiketten har också en liten rolig historia: etiketten är den absolut senaste designen… från 1926! Den har aldrig bytts eller förändrats och är helt enkelt den ursprungliga etiketten. Vinet fick sitt namn från det lilla kapellet som byggdes på 1700-talet och är dedikerat till Sankt Marcus. Kapellet är fortfarande en fast punkt i pilgrimsvandringar.