Prisbelönt Chardonnay från Boschendal på tillfälligt besök!

Storsäljaren Boschendal 1685 Chardonnay har nu fått en storasyster: Boschendal Elgin Chardonnay 2015. Vinet har tidigare i år fått guldmedalj på International Wine Challenge och kammade även hem priser i kategorierna ”Bästa Elgin Chardonnay” och den ultimata medaljen ”Bästa vita vin från Sydafrika 2017”. Vinet släpps i limiterad upplaga i tillfälligt sortiment den 22:a september.

Boschendal Elgin Chardonnay 2015 har en magnifik, generös och komplex doft av rostade ekfat, mineral och rökighet från jordmånen. Smaken är stor, torr och smakrik med härliga smörtoner, mogna päron, rostade fat och elegant mineralitet i avslutningen. Vinet är läckert, välbalanserat i lätt krämig stil med finstämd syra. Vinet passar mycket bra till grillad fisk och skaldjur med smakrik vitvinssås. Anklevermousse med passande tillbehör är också en vinnare!

Boschendal grundades 1685 och ligger i området Franschoek, Sydafrika. Druvorna till Boschendal Elgin Chardonnay kommer från en 40h stor, icke-bevattnad vingård vid namn Highfield Farms belägen invid Atlantkusten. Vingårdarna är naturligt väldränerade och har en stenrik Bokkeveld skifferjord med ett tunt lager lerjord ovanpå. Svala dagar och nätter ger en långsam mognadsprocess för dessa lågavkastande vingårdar.

Druvorna pressas som hela druvklasar. Juicen får vila i 48h och efter det dras endast den klara juicen över till jäst-tankarna. Naturlig jäsning uppmuntrades och när väl alkoholjäsningen hade kommit igång drogs musten över till franska ekfat för fortsatt jäsning. En del av faten genomgick malolaktisk jäsning. Vinet lagrades ytterligare 11 månader på sin jästfällning. 20% av faten var nya, resten andra- eller tredjeårsanvända.

Fakta om vinet

Ursprung: W.O. Elgin, Sydafrika| Producent: Boschendal, Franschhoek| Druvor: Chardonnay 100% | Alkoholhalt: 13,5% vol |Årgång: 2015 | Sockerhalt: 2,5 g/l |Art.nr: 92740-01 | Pris: 249 | Distribution: Lanseras den 22:a september i Systembolagets tillfälliga sortiment. Endast 600 flaskor.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.