Prisbelönt Chardonnay från Boschendal på tillfälligt besök!

Storsäljaren Boschendal 1685 Chardonnay har nu fått en storasyster: Boschendal Elgin Chardonnay 2015. Vinet har tidigare i år fått guldmedalj på International Wine Challenge och kammade även hem priser i kategorierna ”Bästa Elgin Chardonnay” och den ultimata medaljen ”Bästa vita vin från Sydafrika 2017”. Vinet släpps i limiterad upplaga i tillfälligt sortiment den 22:a september.

Boschendal Elgin Chardonnay 2015 har en magnifik, generös och komplex doft av rostade ekfat, mineral och rökighet från jordmånen. Smaken är stor, torr och smakrik med härliga smörtoner, mogna päron, rostade fat och elegant mineralitet i avslutningen. Vinet är läckert, välbalanserat i lätt krämig stil med finstämd syra. Vinet passar mycket bra till grillad fisk och skaldjur med smakrik vitvinssås. Anklevermousse med passande tillbehör är också en vinnare!

Boschendal grundades 1685 och ligger i området Franschoek, Sydafrika. Druvorna till Boschendal Elgin Chardonnay kommer från en 40h stor, icke-bevattnad vingård vid namn Highfield Farms belägen invid Atlantkusten. Vingårdarna är naturligt väldränerade och har en stenrik Bokkeveld skifferjord med ett tunt lager lerjord ovanpå. Svala dagar och nätter ger en långsam mognadsprocess för dessa lågavkastande vingårdar.

Druvorna pressas som hela druvklasar. Juicen får vila i 48h och efter det dras endast den klara juicen över till jäst-tankarna. Naturlig jäsning uppmuntrades och när väl alkoholjäsningen hade kommit igång drogs musten över till franska ekfat för fortsatt jäsning. En del av faten genomgick malolaktisk jäsning. Vinet lagrades ytterligare 11 månader på sin jästfällning. 20% av faten var nya, resten andra- eller tredjeårsanvända.

Fakta om vinet

Ursprung: W.O. Elgin, Sydafrika| Producent: Boschendal, Franschhoek| Druvor: Chardonnay 100% | Alkoholhalt: 13,5% vol |Årgång: 2015 | Sockerhalt: 2,5 g/l |Art.nr: 92740-01 | Pris: 249 | Distribution: Lanseras den 22:a september i Systembolagets tillfälliga sortiment. Endast 600 flaskor.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Exklusiv lansering från kultvarumärket Orin Swift17.1.2019 11:00Nyheter

Den 18 januari 2019 släpps för först gången i Sverige ett vin från det Kaliforniska vinvarumärket Orin Swift. Vinet Palermo 2015 kommer från ”underbarnet ” Dave Phinney som hyllas både för sina unika viner och sina konstnärliga och uttrycksfulla etiketter. Orin Swift hyllas konstant av Robert Parker och The Wine Advocate som ger Dave Phinneys viner mycket höga poäng, Palermo 2015 fick i mars 91 poäng av Wine Advocate.

Möt Uncle Zin - en karaktärsrik profil30.11.2018 14:37Pressmeddelande

Även om namnet antyder att det är en avlägsen släkting så är farbrodern faktiskt ett vin från södra Italien, en nyhet på Systembolaget från 1 december. En träff med Uncle Zin är fullspäckad med frukt och kryddighet som väl möter både mat och mingel i juletid. Ställ fram en extra stol vid middagsbordet, för vinstilen är inkluderande och passar både spontana och traditionsbundna sammankomster i matens tecken.