Prisbelönt pälsdokumentär visas av Djurens Rätt Lund

Den norska dokumentären Under Pälsen, där djurrättsaktivisten Frank wallraffar på en minkfarm, har väckt starka reaktioner både i Sverige och Norge. Den 19 november visas filmen av Djurens Rätt Lund i samarbete med Kino.

Vid premiären i Norge motarbetades filmen hårt av pälsindustrin. Den anmäldes bland annat för att bryta mot pressetiska regler – men friades. Dokumentären sändes även på SVT i våras och eftersom förhållanden på pälsdjursfarmer i Sverige och i Norge är snarlika motarbetades den även här.

- Det här är filmen som pälsindustrin uppenbarligen inte vill att du ska se, just därför ska du se den, säger Camilla Bergvall, ordförande i Djurens Rätt Lund.

Filmen handlar om aktivisten Frank Nervik som tar sig in bakom kulisserna i pälsbranschen genom att påstå för en minkuppfödare i Norge att han vill lära sig mer om den dagliga driften på en pälsdjursfarm då han själv tänker ge sig in i branschen. Uppfödaren ger honom jobb som oavlönad praktikant på farmen. Men vad Nervik inte berättat är att han har för avsikt att med dold kamera filma verksamheten under sin vistelse.

- Jag hoppas att en sådan här film kan få människor att börja reflektera över hur vi som samhälle behandlar djur. Jag känner att det är en alltför stor dissonans mellan våra värderingar och hur djuren faktiskt behandlas. Pälsindustrin är ett mycket bra exempel på det, säger Ola Waagen.

Filmen sänds med norskt tal och engelsk text. Efteråt bjuder vi in till ett samtal med Ola Waagen, skaparen av dokumentären.

Information:
Tid: 19 november 18.00
Plats: Biografen Kino
Biljetter säljs på www.kino.nu eller på telefon på 046-30 30 80
(Biljettpriset är 100 kronor och 60 kronor för Djurens Rätts medlemmar)

Om filmen:
Norsk dokumentär från 2014 av Ola Waagen.
Foto: Tore Vollan, Niels Thastum, Jonas Berlin, Ola Waagen och Frank Nervik.
Klippning: Torkel Gjørv.
Längd: 57 minuter
Tal: Norsk
Text: Engelsk

Kontakt:
Camilla Bergvall,
ordförande Djurens Rätt Lund
lund@djurensratt.se - 0735242990

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 40 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

60 000 uppmanar Jordbruksverket att dra tillbaka förslag om smågrisar18.10.2017 07:30Pressmeddelande

Idag klockan 14.00 besöker Djurens Rätt tillsammans med en rad andra djurrätts- och djurskyddsorganisationer Jordbruksverket med en namnlista på närmare 60 000 namn. Syftet med mötet och med namninsamlingen är att försöka stoppa ett förslag till nya och ändrade djurskyddsföreskrifter som bland annat innehåller ett förslag om att smågrisar skall få tas tidigare från sin mamma.